Robyn stiller op på årets Roskilde Festival - sammen med en hel masse dansebeats. PR-foto

Robyn stiller op på årets Roskilde Festival - sammen med en hel masse dansebeats. PR-foto

Musik

Robyn: »Natklubben er min generations kirke«

Roskildeaktuelle Robyn er gået fra nuttet, formstøbt teenagestjerne til übercool elektropopdiva.

Musik

Tyk pastelfarvet makeup, fransk manicure og masser af sukkerstrøede r'n'b-fraseringer.

Der er sket en hel del, siden svenske Robyn som teenager dansede rundt i en MTV-modelleret video til pophittet 'Do You Really Want Me', til hun for et par år siden relancerede sig selv som skarpt skåret electropopdiva på det selvbetitlede album 'Robyn '.

Imellemtiden fyrede hun sit multinationale pladeselskab, startede sit eget Konichiwa Records op og skrottede i det hele taget alle de regler, der hører den konventionelle pladeindustri til.

Med det nye album 'Body Talk Pt. 1' og to albumudgivelser yderligere inden for det kommende år gør hun stadig, præcis hvad der passer hende.

»Jeg har forsøgt at finde en måde at lave musik på, som passer bedre til min kreative arbejdsproces. Med mit forrige album turnerede jeg en del, og det holdt mig væk fra studiet i lange perioder. På den her måde kan jeg indspille et album og turnere lidt samtidig, sådan at det hele bliver mere flydende«, forklarer Robyn med sin luftige, sødmefulde stemme over telefonen fra Stockholm.

Ikke så mange dikkedarer 'Body Talk Pt. 1' indeholder otte numre, der varierer bredt - fra det tilbagelænede 'Dancehall Queen' til elektropopsinglen 'Fembot' og den kendte svenske sangerinde Monica Zetterlunds vise 'Jag vet en dejlig rosa'. Albummet rummer desuden et samarbejde med norske Röyksopp, 'None of Dem'.

LÆS ARTIKEL

Men ligesom Robyn har taget let på udgivelsesplanen for de tre album, der er på vej, så har hun langtfra ligget søvnløs og grublet over sammensætningen af numre, singlepotentiale eller albummets længde.

»Der ligger ikke rigtig nogen plan bag albummet, andet end at jeg gjorde, hvad jeg syntes, var interessant, og de sange, som er kommet med, var bare dem, som var færdige, da vi skulle sende albummet af sted til tryk«, fortæller den 30-årige svenske stjerne.

Kvantitet frem for kvalitet?
Med så hastigt et produktionstempo kunne man jo ellers godt få tanken, at kvaliteten af numrene ville komme til at vige for kvantiteten?

»Jeg gør mit bedste, for at det ikke skal ske i øjeblikket«, siger Robyn , der begyndte at skrive numrene til alle tre album i juli sidste år. Lige nu er hun i studiet for at indspille numre til det andet, der efter planen allerede skal udkomme til efteråret.

Vil ikke holdes nede
»Jeg vil ikke holdes nede af en bestemt måde at gøre tingene på. Det er rart at gøre, hvad der føles godt, og udgive numre, når jeg synes, det er på tide«.

Men hvad laver en svensk folkevise på et dancealbum? »'Jag vet en dejlig rosa' kom med, fordi Klas (Klas Åhlund, Robyns medskribent, red.) havde købt den mikrofon, som Monica Zetterlund indspillede sangen med i 60' erne. Jeg har sunget nummeret før og kan virkelig godt lide det, så vi besluttede os for at tage det med som en kontrast til de andre sange på albummet«, forklarer Robyn .

12-årig sangskriver
Allerede som 12-årig komponerede Robyn titelsangen til et svensk tv-program.

I 1997 deltog hun som sangskriver og producer i det svenske Melodi Grand Prix. Samme år brød hun igennem i USA med albummet 'Robyn is Here' og turnerede verden rundt, men så blev der mere stille omkring den blonde teenagestjerne, og de to følgende album, 'My Truth' og 'Don't Stop the Music', modtog langtfra lige så meget opmærksomhed som forgængeren.

Da Robyn i 2007 igen røg til tops på alverdens hitlister med det melankolske elektropophit 'With Every Heartbeat' var det som indie-heltinde med eget pladeselskab og samarbejde med bl. a. de ombejlede landsmænd i The Knife.

Robyns nye stil affødte blandt andet en Grammynominering for 'Bedste elektroniske album' plus en ret så prestigefuld tjans som opvarmning for selveste Madonna på hendes 'Sticky and Sweet'-turné.

Madonna som fan
Sidstnævnte fostrede en del historier i den svenske presse, blandt andet om, hvor dårligt popdronningen havde behandlet Robyn .

Historierne blev til sidst for meget for den svenske musiker, der på sin blog på MySpace blandt andet skrev:

»Da jeg mødte hende (Madonna, red.) ved turneens afslutning, var hun virkelig cool og naturlig. Jeg fik chancen for at takke hende for at få mig med på turneen, og hun fortalte mig oven i købet, at hun er fan. Det var et ganske særligt øjeblik, som jeg aldrig vil glemme«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Robyn manede endnu en gang rygterne i jorden, da hun samme år modtog en svensk Grammy for Bedste Liveoptræden og takkede Madonna i sin tale.

Taknemmelig
Bølgen af succes, der førte den svenske stjerne gennem 2008, har haft stor indflydelse på hendes kreativitet og produktivitet, forklarer hun:

»Jeg er meget taknemmelig for succesen med det forrige album og det publikum, jeg fik opbygget i forbindelse med det. Det føltes vigtigt at udnytte det - ikke fra et businesssynspunkt, men fra et kreativt. Jeg følte, at jeg kunne bygge videre på noget, som jeg virkelig selv havde skabt denne gang«.

Et sted, hvor man kan afreagere
Den heftige turnévirksomhed på alverdens natklubber har desuden inspireret hende til at fyre op for dansebeatet på 'Body Talk Pt. 1'.

»En natklub er nærmest som en ny form for kirke, hvor min generation kommer for at blive en del af noget, der er større end dem selv - et sted, hvor folk går hen med store forventninger eller for at afreagere. Den er en arena for den menneskelige race. Jeg har betragtet folk og er blevet meget inspireret af det miljø«, fortæller Robyn , der kort og godt beskriver sin nye plade som et club-dance-album.

Roskilde var fantastisk
»Robyn fik hjerterne til at banke«, skrev Politikens Ditte Giese forrige år i sin anmeldelse af svenskerens koncert på Roskilde Festival, der fik seks hjerter.

LÆS ANMELDELSE

Og på trods af det ene bragende bifald efter det andet i 2008, står koncerten på Roskilde tydeligt prentet i hendes hukommelse:

»Det var en fantastisk aften, og publikum var helt utrolige. Det er klart en af de bedste koncerter, jeg nogensinde har spillet«, siger Robyn , der ikke har sit performancetalent fra fremmede.

Præstationspres

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hendes forældre var skuespillere, og som barn betragtede Robyn dem ofte på scenen:

»De nød virkelig, hvad de lavede, så scenen blev tidligt et sted, hvor jeg følte mig godt tilpas«, fortæller hun, men indrømmer, at det alligevel er med et vist præstationspres, at hun møder op på Dyrskuepladsen til juli med to trommeslagere og to keyboardspillere:

»Det bliver meget elektronisk og meget beatorienteret, og jeg tror bestemt, at danceinspirationen er noget, publikum vil kunne mærke, når vi spiller numrene live«. »Det er klart, at mine forventninger er høje«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce