0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jokeren til dansk hiphop: »Tillykke med de 25 år. Du er en voksen mand nu«

MC Einar udgav i 1988 debutalbummet 'Den nye stil' og fødte dansk hiphop

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg (arkiv)
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

HIPHOP. Politiken inviterer Jokeren, en af standens ældste aktører, til at skrive sin personlige faghistorie fra A - Z.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

B
B-boy. Hiphoppens alfabet starter sgu med B. B-girl, Bumrush the show, Eric B and Rakim. B som i at bombe en burner, at være blæst på blunts, som at bone en bitch, at battle, gå i baggypants, butterflykniv, Biggie Smalls, baggård. B som i bryd reglerne. B for Beef. For i B ligger hele A’et, attituden.

C
Carlton Teatret. Hiphop-jam på Vesterbrogade. Jungle Brothers og True Mathematics i 1989. Med en ung Carsten Soulshock som DJ. Det er den første rapkoncert, jeg kan huske. Der var næsten kun stoddere. Egentlig var de nok kun store teenagedrenge, men for os knægte på 15 var de med deres stenansigter, ghettoattituder, korslagte arme, graffitimalede cowboyjakke-rygmærker og Shell Toe Adidas med fatlaces et truende ulvepak. Et sammenrend af skolernes OBS-klasser og efterskole-udskud, kun enige om at give fingeren til hele verden og være hiphop! Fuck you! Men vi lod os ikke mærke med frygten og sneg os forbi disse tavse poserende kæmper frem til scenekanten for at se de sorte helte, som vi med ørefrygt havde hørt på sjældne vinylplader nede i Streedance Records i Pisserenden. Hiphop var purung. Både i Danmark og resten af verden. Og rap var på amerikansk. Alt andet var utænkeligt. Ja, selve tanken var grinagtig og blev åbenlyst hånet.

kultur@pol.dk