Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rihanna. En af årets få store kvindelige topnavne på Roskilde Festival
Foto: Thomas Borberg(Arkiv)

Rihanna. En af årets få store kvindelige topnavne på Roskilde Festival

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Festivaler booker kun få kvindelige navne

Der er langt flere mandlige end kvindelige musiknavne på Roskilde Festival, Northside og Smukfest.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da plakaten for årets Roskilde Festival for nylig blev afsløret, vakte den røre på de sociale medier.

En af dem, der sad klar til at kommentere årets bookinger, var den canadiske musiker og kønsprovokatør Peaches:

»Roskilde Festival 2013. 138 ARTISTS, 11 WOMEN, 21 MIXED, 106 MEN«, tweetede hun med et budskab, der blev delt ivrigt. Men en kritik af Roskilde Festival var det ikke, siger hun til politiken.dk.

LÆS OGSÅ »Nej, jeg er mere ude efter dialog. Hvis fejl er det, at der ikke er nok kvinder? Jeg læste en liste over de 100 største dj's i et dj-blad, og der var ikke én kvinde. Jeg spurgte bladet hvorfor, og de svarede, at det var læserne, der havde stemt. Men hvad fodrer de deres læsere med«, spørger Peaches lettere retorisk.

Flere mandlige musikere
Politiken har gjort Peaches kunsten efter og talt op, hvor mange mandlige, kvindelige og blandede musiknavne der optræder på sommerens største festivaler, Roskilde Festival, Northside og Smukfest. På alle tre er mandlige navne i høj grad overrepræsenteret. Men ingen af de tre kigger på køn, når de booker, siger de.

»Vores opgave er at vælge den mest interessante musik. Og der er bare mere musik lavet af mænd«, siger Rikke Øxner, Roskilde Festivalens musikchef.

Vores opgave er at vælge den mest interessante musik. Og der er bare mere musik lavet af mænd

Hun understreger, at de er opmærksomme på, at der er en skævvridning i musikbranchen.

»Men det er ikke er et festivalproblem. Det er et problem et helt andet sted. Der er meget, der tyder på, at piger holder op med at spille musik før drengene - og ikke vælger musikken som en levevej. De når ikke til at lave plader og spille på de store scener«, siger hun.

Spørgsmål om kvalitet
Rapporten 'Kønsbalancen i rytmisk musik' slog allerede for halvandet år siden fast, at kvinder er stærkt underrepræsenterede i alle hjørner af rytmisk musik, og Kulturministeriets musikhandlingsplan fra 2012 problematiserede, at der kun er omkring 20 pct. kvinder blandt udøvende rytmiske musikere.

Roskilde Festival har projekter med bæredygtighed, genbrug og minoriteter. Kunne man ikke forestille sig, at I også gik aktivt ind i ligestilling i musikken?

»Så kunne man også spørge, hvor er de homoseksuelle henne? Eller hvorfor er alle musikerne hvide? Vi har jo heller ikke delt verdensmusikken op i en procentsats, der svarer til verdens befolkning. Hvis vi begynder at lave kvoter eller positiv særbehandling, så er vi ikke seriøse på musikkens præmisser«, siger Øxner.



Talsmanden for Smukfest Claus Visbye og hans kollega fra Northside John Fogde er på linje med Roskilde.

»Vi kigger på, hvor gode musikerne er. Der er ikke noget med 'uha, nu bliver vi nødt til at have tre kvindelige forsangere for at få programmet til at se bedre ud'«, siger John Fogde.

Til gengæld er han opmærksom på, hvilke navne der appellerer til et kvindeligt og et mandligt publikum:

»Det er en misforståelse at tro, at kvinder helst vil se kvinder på scenen, og at mænd helst vil se mænd. En artist som Lukas Graham har jo for eksempel en overvægt af kvindelige fans«, siger han.

På Roskilde er der lige mange af hvert køn blandt publikum, på Northside og Smukfest er der en lille overvægt af kvinder foran scenerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Festivaler bør se på køn
Festivalerne burde gå aktivt ind i at få flere kvinder på scenen. Det mener musiker, forfatter og kommentator Henrik Marstal, der først og fremmest påpeger, at skævheden afspejler pladeselskabernes signinger og den musik, der bliver spillet i radioen.

»Men festivalerne - og især Roskilde - har jo en funktion som kulturbærer i samfundet. Mange andre end festivalgængerne pejler efter, hvad festivalerne præsenterer. Derfor mener jeg, der påhviler dem en forpligtelse til at se på køn som parameter og ikke skyde ansvaret fra sig«, siger han.

Mange af musikerne nævnte netop fraværet af rollemodeller som noget, der havde gjort det sværere for dem at komme i gang med karrieren og se sig selv som musiker



Hvordan?

»Festivalerne burde grave lidt mere i underskoven af band for at finde flere kvinder og kønsblandede band - og profilere flere af de store kvindelige ikoner som de rollemodeller, de er«, siger han.

Gavnlig forskellighed

Det bakker Anya Mathilde Poulsen op om. Hun er forfatter til interviewbogen 'Feminint forstærket' om årsagerne til de få kvindelige musikere. »Mange af musikerne nævnte netop fraværet af rollemodeller som noget, der havde gjort det sværere for dem at komme i gang med karrieren og se sig selv som musiker. Der kunne festivaler gøre en kæmpe forskel ved at sørge for, at der var flere kvindelige navne i programmet«. LÆS OGSÅ Tænker du ligefrem, at festivalerne kunne lave rene kvindescener?»Jeg synes, det kunne være en sjov idé. Spørgsmålet er så, om musikerne ville være interesserede i at komme i kvindereservat. Men bookerne burde tænke på at vise flere kvindelige navne. Det er jo ikke en given naturlov, at der er den skævvridning. Det kan ændres«.







Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden