Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
ArtPeople
Foto: ArtPeople

truet. En række kendte danske kunstnere såsom Agnes Obel risikerer at blive udelukket fra Youtube, fordi de er udgivet på mindre uafhængige pladeselskaber, der ikke kan acceptere Youtubes udspil til en ny aftale.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske pladeselskaber klager over YouTube: »Vi gider ikke være dem, der får krummerne«

De uafhængige pladeselskaber vil klage til Europakommissionen over det, de opfatter som bøllemetoder.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kampen om musikrettigheder på nettet er igen blusset op, men nu med omvendt fortegn.

Hvor det – groft optrukket – tidligere var pladeselskaberne, der forsøgte at tryne internetvirksomhederne, synes det stik modsatte at være tilfældet i den aktuelle konflikt mellem videodelingstjenesten YouTube og en række uafhængige musikselskaber.

I hvert fald hvis man skal tro Helen Smith, der er formand for de uafhængige europæiske pladeselskabers fællesorganisation, Impala.

»YouTube kræver, at man underskriver en række vilkår, der ikke er til forhandling, og hvis man ikke accepterer det, vil ens indhold blive fjernet fra YouTube«, siger hun.

YouTube er en nærmest uundværlig kanal for professionelle musikselskaber, og Helen Smith mener, at videotjenesten forsøger at udnytte sin altdominerede tilstedeværelse på markedet til at tromle nogle dårlige vilkår igennem over for de uafhængige pladeselskaber.

Brud på EUs konkurrenceregler

Ifølge Helen Smith bryder det med de europæiske konkurrenceregler, og sammen med den internationale indieselskabs-sammenslutning, Worldwide Independent Network, og organisationen Featured Artist Coalition klager hun nu til Europakommissionen.

»Vi vil bede kommissionen om at indføre en række nødforanstaltninger, som kræver, at YouTube stopper med at komme med trusler og ikke fører dem ud i livet«, siger hun.

Striden er opstået i forbindelse med YouTubes forberedelser til en ny musikplatform – en reklamefri abonnementsmodel, der skal lande senere i år. YouTube har indgået aftaler med de tre store pladeselskaber Warner, Universal og Sony og en række uafhængige selskaber.

I den forbindelse har de også henvendt sig til en række mindre pladeselskaber og stillet det krav, at man skulle underlægge sig reglerne for den nye tjeneste, hvis man fortsat skulle være på YouTube.

Ifølge Helen Smith er betalingen på YouTubes tjeneste dårligere end på sammenlignelige musiktjenester som Spotify – og også dårligere end YouTunes aftale med de tre store pladeselskaber.

Google trækker en streg i sandet

Hos Google, YouTubes ejer, vil talsperson i Danmark Christine Sørensen ikke fortælle om det konkrete indhold i aftalerne, men lægger vægt på, at den nye musiktjeneste kommer, fordi pladeselskaberne har efterspurgt bedre muligheder for at tjene penge på YouTube.

»Musikindustrien siger, at de ikke får nok indtægt ud af reklamer, så det er en tjeneste, vi laver for deres skyld«, siger hun.

»Vi har aftaler med 95 procent af både de store og uafhængige selskaber, og vi kan ikke lave særlige vilkår for de sidste 5 procent. Vi har ikke noget incitament til at miste godt indhold, men man må trække en streg i sandet. Det er ikke op til evig forhandling«.

Men ifølge pladeselskaberne går konflikten på, at der slet ikke er nogen forhandling?

»Jeg kan ikke svare på detaljerne i det. Det er fortroligt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rimelig konkurrence

Googles tal på de 95 procent er i øvrigt omdiskuteret.

Selskabet Merlin, der forhandler rettigheder for en række uafhængige selskaber, vurderer over for The Guardian, at de uafhængige pladesselskaber tilsammen står for over 32,6 procent af markedet for indspillet musik, og foreningen Danske Uafhængige Pladeselskaber oplyser, at der ikke er indgået aftaler i hverken Danmark, Finland eller Schweiz.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan pladeselskaberne overhovedet kan klage over måden, Google driver deres private virksomhed YouTube på. Helen Smith fra Impala forklarer, at der gælder andre konkurrenceregler for virksomheder med en dominerende markedsposition.

»Når du dominerer markedet, skal du være rimelig. Det er basis for konkurrencereglerne, og hvis de ikke overholdes, ender forbrugerne som tabere«.

Verdens største platform for videodeling

Hvorfor er det overhovedet vigtigt at være på YouTube?

»Det er verdens største platform for videodeling, og det er meget vigtigt for professionelle pladeselskaber at være på YouTube, at kunne kontrollere deres indhold og tjene penge på det«, svarer Helen Smith.

»Det er en meget vigtig del af et pladeselskabs rolle i dag. Når man vil skrive kontrakt med en kunstner, spørger de: Hvad kan I gøre for mig på YouTube – og der er det vigtigt, at man kan tilbyde det samme som andre selskaber. Det er en helt fundamental sag. Det handler ikke kun om indtægt, men om adgangen til publikums øjne«.

Rihanna eller punk fra Nørrebro

I Danmark varetager DUP, Danske Uafhængige Pladeselskaber, interesserne for en del af de uafhængige pladeselskaber, og her har den ene af de to formænd, Kasper Find, meget svært ved at forstå, hvorfor YouTube truer med at udelukke de uafhængige, hvis de ikke makker ret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg er forundret over deres måde at drive forretning på. Fra vores side bliver det principielt. Vi gider ikke være dem, der får krummerne. Mange indieselskaber består af ildsjæle, der arbejder længere nede i rækkerne, men hvorfor de skal have mindre betaling, giver ikke mening. Hvis folk hører et nummer, må det tælle det samme, uanset om det er Rihanna eller punk fra Nørrebro eller en countrytrio fra Jylland«, siger han.

»Mange stjerner er begyndt på indielabels. Tag Mø, som nu er på et af de store selskaber. De havde ikke haft en chance for at opdage hende, hvis ikke der havde siddet et indieselskab og knoklet røven ud af bukserne for at få hende ud«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden