Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Nordisk Råd
Foto: Nordisk Råd

Populær. Simon Steen-Andersen er måske ikke et kendt navn herhjemme, men hans originale blandingsværker af lyd og billeder er blevet opført op imod 500 gange rundt om i verden de sidste 10 år.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Rasmus Modsat modtager Nordisk Råds musikpris

Komponist og installationskunstner Simon Steen-Andersen belønnes for avantgardeværket 'Black Box Music'.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forestil dem et smukt sort flygel, der hamrer mod gulvet fra otte meters højde i en lagerhal i Karlsruhe. Med et brag af jern og træ, der splintres og danner en sky af støv fra nedslagsstedet.

Det faldende flygel blev med hjælp fra video og elektronik til en del af Simon Steen-Andersens nye klaverkoncert, der blev uropført forrige søndag af SWR Sinfonieorchester i Sydtyskland som afslutning på årets udgave af den mest indflydelsesrige festival for moderne musik, Donaueschinger Musiktage.

For 38-årige Simon Steen-Andersen, der netop har modtaget Nordisk Råds musikpris for værket ’Black Box Music’, er billederne af det, der frembringer lydene, med til at skabe musikken:

»I stedet for at have musik plus noget andet, har jeg en musik, der også kan være visuel. Visuel musik«, som han engang formulerede sin grundtanke i et interview i Danmarks Radio.

LÆS ANMELDELSE

Værket på DVD

Af den grund er det prisvidende værk ’Black Box Music’ også netop udgivet på dvd af selskabet Dacapo. En cd ville ikke give mening.

Værket er et lille drama mellem 15 skjulte musikere og deres dirigent, og de tegn dirigenten bruger til at kommunikere med. Helt basalt ser man dirigentens hænder stukket ind i en kasse, der bliver filmet forfra og skudt op på bagvæggen.

Så publikums oplevelse er at kigge ind i et miniteater af musikalske tegn, mens man hører musikken, der kommer ud af tegnene. Et zoom ind på en musikalsk proces, som alle koncertgængere har oplevet på afstand, men som her er afsæt for et musikdrama i sig selv.

LÆS ARTIKEL

Overraskende og skægt

I begyndelsen er det simpelt, men godt halvvejs smuldrer det lille show for dirigenten. Som enhver dirigent må drømme ondt om, begynder musikerne at spille på andre slag end dem, han viser, eller de reagerer slet ikke. Så han tager konsekvensen og begynder at spille selv på alle mulige små instrumenter i kassen – og alt muligt overraskende og temmelig humoristisk sker for øjnene og i ørerne på publikum.

Det visuelle er i dag en helt naturlig del af Simon Steen-Andersens musik, og det giver den en særlig fascinationskraft, som helt åbenlyst tiltrækker publikum. To-tre håndfulde af hans originale blandingsværker af lyd og billeder er blevet opført op imod 500 gange rundt om i verden de sidste 10 år, specielt i Tyskland, hvor han har base. En interesse få nulevende komponister er forundt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Da han debuterede som komponist i 2006 havde han allerede en god portion medvind med flere priser og et treårigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond i ryggen. Dengang, ved debutkoncerten i Den Sorte Diamant, kunne man sagtens mærke erfaringerne fra hans studietid hos en af de mest toneangivende, hardcore modernister i Tyskland, Mathias Spahlinger. Men også, at der her var tale om en komponist, som ville række ud over teorierne og tonerækkerne og fange publikum. Koncerten var bundet sammen som et langt show af værker, bl.a. hvor kameraer og mikrofoner helt tæt på instrumenterne satte lup på de små, uhørte, usete processer, der også foregår, når musik bliver til.

Stresser sine hjælpemidler

Det med at stille skarpt på andre sider af musikken end de gængse er siden blevet kernen. F. eks. når han i værker går på opdagelse i elektroniske hjælpemidler som guitarpedaler og megafoner, og ved at stresse dem på nye måder finder ud af, at også lidt klodsede mekaniske sager gemmer på en slags poesi, som man kan hente frem og nyde. Hvor oplevelsen rykker ved lytteren, fordi setup’et er fremmedartet og udførelsen elegant.

Aktuelt kan man opleve mandens musik flere gange på Wundergrundfestivalen, bl.a. når hans eftersigende helt specielle opera ’Buenos Aires’ 15. november har dansk premiere i Den Sorte Diamant og tre dage senere spiller på Granhøj Dans i Aarhus. Udover at være byen, Simon Steen-Andersen også studerede i, dækker titlen over, at det handler om luft.

Som en slags antiopera om det groteske i at synge, når man vil kommunikere. Med tre store videoskærme, vindmaskiner og selvfølgelig en masse elektronisk udstyr, men næsten ikke noget sang.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden