Klassisk. Adam Fischer og de 42 musikere i DR's UnderholdningsOrkestret fik lange, stående applauser.
Foto: LINE ØRNES SØNDERGAARD

Klassisk. Adam Fischer og de 42 musikere i DR's UnderholdningsOrkestret fik lange, stående applauser.

Musik

UnderholdningsOrkestret sagde farvel med ekstrem Beethoven

Ingen andre spiller Beethoven, som Adam Fischer og DR UnderholdningsOrkestret, der sagde farvel - og måske på gensyn - i aftes.

Musik

Koncerthuset var fyldt, og publikum stod op og klappede.

De blev ved, og de blev ved, og til sidst sendte chefdirigent Adam Fischer sine musikere ind på scenen, hvor de stillet op på række og geled bukkede og takkede for støtten, der har været enorm, efter DR i september meldte ud, at de ville nedlægge DR UnderholdningsOrkesteret og aflyste dets koncerter i ind- og udland efter nytår.

Siden har det vist sig, at DR’s bestyrelse måske var for hurtigt ude. Den licensfinansierede institution kan ikke bare nedlægge et ensemble, den er forpligtet til at drive i følge den gældende publicserviceaftale, og et politisk flertal har stillet sig på bagbenene.

Modstanden mod lukningen af ensemblet har været overvældende. Oppositionen i Folketinget har vejret blod, og kulturminister Marianne Jelved, der under hånden har sagt god for DR’s beslutning - eller taget den til efterretning, som hun siger - har et problem.

Det havde Beethoven ikke.

Her til formiddag bakkede danske musikere under Adam Fischers ledelse op om det lukningstruede orkester med en folkelig koncert på Fisketorvet i København, og fredag aften var det en usædvanligt klar vision om, hvordan Beethoven kan spilles, Adam Fischer og hans danske kammerorkester præsenterede for den entusiastiske sal i Koncerthuset.

Fischers Beethoven ligner ikke nogen anden dirigents. Allerede i april dirigerede han Beethovens 9. Symfoni, og ligesom dengang var al jagt på skønhed og præcision også i denne omgang lagt på hylden.

Fischer har lavet flydende og flammende Mozart med Underholdningsorkesteret, men hans Beethovenprojekt er endnu mere ekstremt. Fra den første, spæde begyndelse på symfonien var der instrumenter, der var lidt ude af synk, men det var dirigenten åbenlyst ligeglad med. Med de spændte skuldre trukket op under ørerne dirigerede den ungarske troldmand tværtimod, som var det bokseslag, han afleverede med sine knyttede hænder.

Foto: SØNDERGAARD LINE ØRNES

Vredladne pauker

Fischers 9. Symfoni var fuld af små fløjteskvulp, korte, utålmodige strygerstrøg, sprukne trompeter og vredladne pauker. Dirigenten har sagt, at han vil ind bag noderne, ind til mennesket Beethoven, og hans vision af dette menneske er nærmest gnallingeagtigt kantet.

Lange linjer og smukke hvilepauser af den slags, man kan høre hos andre dirigenter, fik publikum ikke. I stedet piskede Adam Fischer med vilje gennem musikken med en rastløshed, der nok i virkeligheden er lige så meget hans egen, som den er Beethovens.

Med korte, rykvise fraser, hårdt messing og ekstreme dynamiske stigninger blev musikken trukket frem af det rene ingenting og hen mod en korfinale, der stod meget stærkt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

KOMMENTAR

En sikker, ung, mestendels tysk vokalkvartet anført af en let og smidig bas og et stort DR-kor med sikre stemmer tacklede Beethovens og Schillers ’Ode til glæden’ kontant og homogent, og den fyldte sal fik oplevet verdens nok svageste cellobegyndelse nogensinde på den berømte odemelodi.

Ingen andre spiller Beethoven sådan

DR UnderholdningsOrkesteret ved, når dette kan læses, stadig ikke, om de er købt eller solgt. Der er møde med kulturministeren tirsdag, og derefter ved de måske mere. Men argumentet om, at Danmark og København har masser af andre orkestre, der kan spille Beethoven, holder ikke. For ingen andre orkestre spiller Beethoven, som DR UnderholdningsOrkesteret har lært at gøre det under Adam Fischer.

»En sprød duft af bærbar«. Det er i følge aftenens præsentatorer, den tidligere DR-medarbejder Claus Johansen og skuespilleren Henrik Koefoed, alt, hvad der typisk hænger tilbage i luften efter de bureaukrater, som i disse år styrer dansk kulturliv.

Foto: SØNDERGAARD LINE ØRNES

Musikere holder vejret

Visionerne ligger ikke hos bureaukraterne. De ligger hos Adam Fischer. Det er ham, der er godt i gang med at give os Beethoven i så personlig og vildt radikal en udgave, at man ikke kan gå nogen andre steder hen og høre noget lignende. Det kan godt være, der i findes andre ensembler, som spiller wienerklassik efter nutidige, opførelsespraktisk oplyste idéer på mere tjekket vis. Faktisk skal man kun lige et smut over Øresund for at finde et orkester som den danske dirigent Thomas Dausgaards Det Svenske Kammerorkester, der har indspillet Beethovens symfonier nok så dynamisk og ret beset i strammere, mere renlinjede forløb.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men ingen anden dirigent og intet andet ensemble spiller Beethoven som Adam Fischer og DR UnderholdningsOrkesteret gjorde det i Koncerthuset fredag aften.

Om de skal have lov at fuldføre deres projekt og måske endda rykke videre fra Mozart via deres vilde Beethoven til Schubertfortolkninger, som garanteret også bliver af hidtil uhørt kaliber, det afgør nu politikerne. Indtil de har truffet en endelig beslutning, må musikere, fans og DR’s bestyrelse holde vejret og vente.

Foto: SØNDERGAARD LINE ØRNES

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce