Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

KØNSKAMP. Dansk musikbranche er præget af for mange broderskaber og for få kvinder, har flere sagt - blandt andre musiker Nana Jacobi, der er glad for ny musikplan med fokus på ligestilling.
Foto: Morten Langkilde (arkiv)

KØNSKAMP. Dansk musikbranche er præget af for mange broderskaber og for få kvinder, har flere sagt - blandt andre musiker Nana Jacobi, der er glad for ny musikplan med fokus på ligestilling.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny musikplan stiller kønskrav - sådan da

Utidig indblanding, siger DF og Venstre, mens flere i branchen er tilfredse.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det var et statement, der var til at få øje på, da 14-årige Alva Holm spillede op til lanceringen af kulturminister Marianne Jelveds (R) nye planer for dansk musik på Københavns Musikskole. Ud over at den unge violinist har gået på musikskole, er talentfuld og på vej frem, er hun nemlig en pige.

Kønsfordelingen i musikbranchen har været debatteret ivrigt, særligt de seneste par måneder. Mændene styrer dansk musik, har både tal og kritikere peget på. Ikke nødvendigvis fordi mændene ikke vil have kvinderne ind på scenerne eller på spillestedernes, festivalernes eller organisationers topposter, men fordi det bare er sådan, det er og længe har været.

Problematisk, har både Marianne Jelved og musikbranchen sagt. Kulturministeren lovede derfor også, at planen for musikken, der sætter rammer for de 146,5 millioner, der skal bruges på musik i de kommende tre år, skulle slå et slag angående kønsskævhederne i Musikdanmark.

Bryder med armslængdeprincip

Nu ligger den så klar, planen, der er udarbejdet i tæt dialog med flere af musiklivets organisationer. På ligestillingsområdet fastslår den, at Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, der uddeler penge til musikken, fortsat skal have »øje på læringsinitiativer, som fremmer pigers muligheder og interesse for at spille rytmisk musik«.

Af mere konkrete tiltag vil man afholde en konference, der skal sætte fokus på ligestilling i musikken. Og så skal projektudvalget fremover stille krav til landets regionale spillesteder og driftsstøttede festivaler om at rapportere om deres ligestillingsinitiativer. Men kønspolitik og musik hører ikke sammen, siger kulturordfører Alex Ahrendtsen (DF), der beskylder Jelved for at bryde med det armslængdeprincip, hun ellers selv hylder.

Det bliver et indirekte kvotesystem, hvor dem, der giver støtten, føler sig presset til at tage eksempelvis flere kvinder ind, selvom det muligvis ikke var dem med de bedste ansøgninger

»Hvis branchen vil gøre noget ved det her, må de gøre det selv. Ministeren skal blande sig udenom, og vi skal ikke skrive det ind i en musikhandleplan«, siger Alex Ahrendtsen.

Venstres kulturordfører, Michael Aastrup Jensen, siger, at det nye krav giver unødigt papirarbejde for branchen.

»Det bliver et indirekte kvotesystem, hvor dem, der giver støtten, føler sig presset til at tage eksempelvis flere kvinder ind, selvom det muligvis ikke var dem med de bedste ansøgninger«.

Han finder det »absurd, at folk skal til at bruge tid på noget, der ikke er et problem«, og kalder udspillet et politisk popnummer.

Ser sort ud med ligestillingen

I både Sverige og Norge arbejder kulturlivet med kønskvotering. En svensk festival satte sig eksempelvis for, at halvdelen af kunstnerne på plakaten skulle være kvinder.

Flere steder i branchen ser det dog sort ud med ligestillingen. Rettighedsorganisationen Koda, hvis medlemmer for 82 procents vedkommende udgøres mænd, udbetalte sidste år 88 procent af sine midler til mandlige komponister, sangskrivere og arrangører. Ud af brancheorganisationen Ifpi’s 36 medlemmer har 34 mandlige direktør.

Det er også mændene, der sidder på stort set alle lederposterne på de regionale spillesteder, på landets festivaler og i de private bookingbureauer. Musikbranchen er en »lukket fødekæde« af mandlige broderskaber, skrev sanger og sangskriver Nana Jacobi i et indlæg i Politiken i marts. Og hun er glad for det nye initiativ:

»Mange steder i musiklivet har man ikke lige fået taget den her snak (om ligestilling, red.), og jeg tror, det her er en fornuftig måde at tvinge folk til at tage den på«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vokse nedefra

På gårsdagens pressemøde kvitterede også formanden for Dansk Musiker Forbund, Anders Laursen, for, at ministeren rager »sig ud i det med kønsbalancen«.

»Jeg er glad for, at du har turdet kaste dig ud i det, og jeg ved, at musikbranchen nu vil bære stafetten videre«, sagde han.

Marianne Jelved understreger, at ønsket om fokus på ligestilling netop kommer fra branchen selv. Hun afviser, at det bliver noget bureaukratisk bøvl; ministeren forestiller sig blot »10 linjer eller en halv A4-side« med refleksioner over, hvad man gør for lighed mellem kønnene.

Man batter det så overhovedet noget?

»Det her er ikke et pointsystem eller et kvotesystem, og det vil jeg også advare imod, for det bliver altid noget kunstigt noget. Det er bedre, at det vokser nedefra, og det her kan være en motivationsfaktor til forbedring, og så vi får folk til at tænke kreativt«, mener Marianne Jelved, der giver som eksempel, at musiklejre for piger, der også allerede findes, kunne være et ligestillingsinitiativ.

Det her er ikke et pointsystem eller et kvotesystem, og det vil jeg også advare imod, for det bliver altid noget kunstigt noget

Udover et slag for ligestillingen har handlingsplanen især fokus på den del af musikkens fødekæde, der handler om børn og unge, musikskoler og musik i folkeskolen. Antallet af elever i musikskolerne daler, og det er utilfredsstillende, at der kun er 10 procent af de danske skolebørn, der kommer i musikskole.

Flere tænketanke på vej

Derfor har man afsat 5,8 millioner årligt til udvikling af musikskolerne og deres samarbejde med folkeskolen, ligesom der nedsættes en tænketank, der skal komme med anbefalinger til, hvordan musikskolerne »kommer bredere ud«. Landets orkestre, der løbende har kæmpet med dårlig økonomi, får også en tænketank.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I forbindelse med den seneste musikhandlingsplan, lanceret af Uffe Elbæk i 2013, blev tanken om at lukke et af de fem orkestre pure afvist af branchen. Flere af de fem landsdelsorkestre har i dag ikke råd til at besætte alle positioner. Fire af orkestrene har således måttet skære i stillingerne, så de ikke længere er store nok til at opføre visse symfonier.

Den kommende tænketank med repræsentanter fra blandt andet landsdelsorkestrene, basisensemblerne og konservatorierne skal give anbefalinger til, hvordan de fem orkestre kan samarbejde anderledes for at få mere ud af ressourcerne.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden