Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Shu-bi-dua. »Der er stadig en supermarkedsfølelse af, at man på Spotify bliver eksponeret for mainstreammusik og betaler lige så meget til Taylor Swift som til Shu-bi-dua.« siger Fabian Holt, der er lektor i musik og events på Roskilde Universitet.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Shu-bi-dua. »Der er stadig en supermarkedsfølelse af, at man på Spotify bliver eksponeret for mainstreammusik og betaler lige så meget til Taylor Swift som til Shu-bi-dua.« siger Fabian Holt, der er lektor i musik og events på Roskilde Universitet.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Musikforening vil have fairtrademærke til musik

Mærket skal vise, at musikerne er blevet ordentligt betalt

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ligesom man kan kigge efter Fairtrade Mærket, når man køber kaffe, skal man kunne gå efter et fairtrademærke, når man streamer og køber musik. Det skal vise, at musikken er solgt etisk forsvarligt, og at der har været en fair pengefordeling mellem kunstnere, pladeselskaber og streamingtjenester.

»Det skal være et fairtrademærke på lige fod med det, man ser på andre produkter. Så forbrugerne kan vælge og med sikkerhed vide, at her synes alle parter, at der har været er en fair fordeling omkring produktet«, siger Susi Hyldgaard, der er talsperson for Danske Komponister og Sangskrivere og Dansk Musikforlæggerforening, som står bag initiativet. Ideen kommer fra Canada og er en del af international bevægelse, som lige nu diskuterer fælles mål med mærket.

Musikskabelsen koster blod, sved og tårer

Behovet udspringer af en udbredt forventning blandt forbrugerne om, at musik er gratis på nettet.

Det skal være et fairtrademærke på lige fod med det, man ser på andre produkter

»Vi vil have italesat, at det at skabe musikken koster blod, sved og tårer. Mange skabende komponister sidder eksempelvis hjemme og arbejder, og der er jo ingen, der regner den tid for noget. Men det kan tage tre år at skabe et album. Og så kan man plukke det gratis på YouTube. Det siger sig selv, at det giver en forvrængning i forretningsforholdet mellem forbruger og afsender«, siger Susi Hyldgaard.

Definitionen af, hvilke kriterier man skal leve op til for at få mærket, vil i Danmark blive fastlagt i en dialog mellem komponister, forlæggere, pladeselskaber og streamingtjenester.

Fairtrademærket streamingabonnement

Er det realistisk at overvåge, at betingelserne for mærket bliver overholdt?

»Det handler jo meget om afregninger og transparens. Overordnet set må vi se på, hvordan vi kan trække nogle linjer, som det netop er muligt at vurdere efter«, siger Susi Hyldgaard.

Vil folk tjekke, om musikken er fairtrade, inden de bruger Spotify?

»Det vil ikke være en enkelt sang, det vil være en tjeneste, der får mærket, hvis den overholder principperne«.

LÆS MERE

Men er det realistisk, at forbrugerne vælger eksempelvis Spotify fra eller til på grund af et mærke?

»Det er min opfattelse, at forbrugerne har lyst til, at de, der leverer indholdet, skal have penge. Jeg tror, at folk, der køber et streamingabonnement, føler, at de gør det rigtige – for det gør de. Og hvis der så er mulighed for at købe sig til et fairtrademærke, vil de også gerne det«.

Apellerer til de dedikerede musikfans

Fabian Holt, der er lektor i musik og events på Roskilde Universitet, ser potentiale i ideen.

»Jeg tror, der er en del dedikerede musikfans, som sådan et mærke vil appellere til. Musik er mere personligt end kaffe og fortæller historier om folks liv. Så de, der skaber den musik, betyder også noget for én«, forklarer han. Han vurderer, at mærkets succes afhænger af, om man som forbruger føler, man gør en forskel.

»Lige nu er der ingen steder, man kan gå hen, hvis man vil støtte musikerne. Og der er stadig en supermarkedsfølelse af, at man på Spotify bliver eksponeret for mainstreammusik og betaler lige så meget til Taylor Swift som til Shu-bi-dua. Men hvis der opstår en følelse af, at man kan støtte musikerne på en måde, der gør en forskel, kan det godt vokse«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden