Populær. Det er i højere grad musik fra de mest populære kunstnere, som Medina, der bliver spillet på P3.
Foto: Simon Fals (arkiv)

Populær. Det er i højere grad musik fra de mest populære kunstnere, som Medina, der bliver spillet på P3.

Musik

P3 spiller halvt så mange navne som for fire år siden

Antallet af kunstnere, der bliver spillet på DR's radioflagskib, er raslet ned de senere år, viser analyse.

Musik

Ingen danske radioplatforme er så effektfulde som Danmarks Radios P3, når det kommer til at opfylde håbefulde rytmiske musikeres drømme om det store gennembrud. Men kun en krympende skare slipper gennem nåleøjet til kanalens store lytterskare.

Det viser en analyse, som Politiken har lavet på baggrund af P3’s officielle playlister med over 420.000 afspilninger fra 2011 til 2014. Analysen viser for første gang den reelle udvikling af P3’s musikudbud.

Antallet af afspillede kunstnere er således skrumpet markant hvert år, siden DR for fem år siden begyndte at offentliggøre alle spillede sange. Hvor P3 i 2011 – opgørelsens første hele år – gav plads til knap 3.700 danske og udenlandske kunstnere i æteren, var antallet ved udgangen af 2014 mere end halveret til 1.612.

GÅ SELV PÅ OPDAGELSE

Hård kritik

Politiken har forelagt materialet for de danske musikeres organisation Dansk Musiker Forbund (DMF), som mener, at DR favoriserer de populære kunstnere på bekostning af bredden.

»Det bekræfter den profil, man har på P3. Det er mainstreamen, der sejrer sig selv ihjel«, siger Mikael Højris, musik- og kontraktkonsulent hos DMF.

Det er mainstreamen, der sejrer sig selv ihjel

P3’s musikprofil må jævnlig lægge ryg til hård kritik. Senest i marts efter en omdiskuteret kronik af den tidligere højtprofilerede P3-vært Le Gammeltoft, som ligeledes anklagede DR for at overprioritere kommercielt succesfulde danske og udenlandske hitmagere som Rihanna, Medina, Lady Gaga og Rasmus Seebach.

Med udviklingen svigter DR sin forpligtelse som public service-station i jagten på især de unge lyttere, mener DMF.

»P3 var i deres gode ret til at gøre, hvad de vil – hvis de var en kommerciel radiokanal. Men det er de ikke. Det er udtryk for en ensretning og en mangel på mangfoldighed«, siger Mikael Højris.

Den såkaldte public service-kontrakt mellem DR og Kulturministeriet rummer dog ingen anvisninger af, hvor bredt udvalget af kunstnere på P3 og de øvrige DR-kanaler skal være. Her bliver det bortset fra et håndfast krav om en dansk musikandel på 43 procent ved brede formålserklæringer om, at DR skal »afspejle mangfoldigheden af kultur« i Danmark.

Og det lever P3 til fulde op til trods halveringen af udvalget af kunstnere på bare fire år, mener Christian Ottenheim, redaktionschef for DR Musik og Radio.

Vi spiller væsentlig mere forskelligt end de kommercielle kanaler og med en god rotation

»Vi spiller væsentlig mere forskelligt end de kommercielle kanaler og med en god rotation. Derudover er vi heldige at kunne supplere med en række andre kunstnere og programmer på blandt andet P8 Jazz og P6 Beat«, siger han.

Går kommercielle radioer i bedene

Der er dog en verden til forskel, når det kommer til gennemslagskraften på P3 og DR’s nyere nichekanaler. Hvor godt 30 procent af de danske radiolyttere mellem 12 og 50 år er med, når P3 spiller på enten FM eller digitalt via eksempelvis DAB, rammer DR’s mere alternative musikkanal P6 Beat, der alene udsendes digitalt, bare omkring 0,4 procent, viser de gennemsnitlige lyttertal fra TNS Gallup Radio-Meter.

Med det snævre udvalg på P3 går DR i stigende grad de kommercielle radiostationer i bedene, mener Danmarks største udbyder af reklamefinansieret radio.

»DR’s populærmusikkanaler agerer fuldstændig, som vore kommercielle radioer gør«, siger Tobias Nielsen, vicedirektør hos Bauer Media, der driver kanalerne Nova, The Voice og Pop FM.

Politiken har været i kontakt med en stribe profilerede danske musikere, men ingen har ønsket at kommentere udviklingen på P3.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce