Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Ditte Valente (arkivfoto)
Foto: Ditte Valente (arkivfoto)

Bredt udbud. Jazzhouse bringer jazzen i spil med andre genrer og kunstformer, mener daglig leder Bjarke Svendsen. Her er Broken Twinn på scenen.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jazzhouse: Vi er ikke en støjrockscene

Flere ryster på hovedet af jazzanmelder Christian Munch-Hansens kritik af Jazzhouse.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er helt sindssygt konservativt, det han skriver«, siger musikeren Frederik Denning om Politikens Christian Munch-Hansen.

Politikens jazzanmelder kritiserede i gårsdagens Politiken Jazzhouse i København for at løbe fra sin forpligtelse som spillested for den danske jazzscene.

LÆS KOMMENTAREN

Selv om Jazzhouse får over 3 millioner kroner i støtte som jazzscene, ligner det i dag mere »en klub for eksperimenterende rock- og støjmusik«, skrev Christian Munch-Hansen.

Kontinuerlig udvikling

Men kan næsten høre Frederik Denning ryste opgivende på hovedet:

»Det er så vildt, at der nu endelig er et sted, der tager sit ansvar seriøst, der bruger penge på at formidle ordentlig kultur, og så brokker folk sig. Jeg fatter det ikke«.

Frederik Denning betegner sig selv som »kæmpestor jazzfan«, alligevel var der ikke meget på Jazzhouse, der trak i ham for fem år siden. Det var indierock og så den samme lidt snævre form for jazz, der gik igen. I dag er det blevet langt mere udfordrende og nytænkende, siger han:

»København er måske den mest interessante by i Europa i dag, når det gælder eksperimenterende musik, herunder ny jazz. Og det er Mayhem (kunstnerdrevet spillested, red.) og Jazzhouse, der er skyld i det«.

Leder af Copenhagen Jazz Festival Kenneth Hansen mener også, at Christian Munch-Hansen tager gruelig fejl.

»Han tager patent på at definere, hvad jazz er. Men jazz har altid forandret sig voldsomt. Han forsøger at fastholde jazzen i det, den var«, siger han.

»Men noget af det bedste, der sker i disse år, er, at jazz interagerer med andre genrer som for eksempel støj, folk og elektronisk musik. Og Jazzhouse modtager offentlig støtte for netop at give kontinuerlige bud på, hvor jazzen bevæger sig hen«.

Er det jazz?

Andre steder i jazzmiljøet mener man, at Christian Munch-Hansen rammer meget præcist med sin kritik.

Saxofonisten Pernille Bévort, der blandt andet har modtaget Ben Webster-prisen og Jasa-prisen, beklager den retning, Jazzhouse har taget.

»Det er det eneste regionale spillested herhjemme for jazz, og derfor har det en særlig forpligtelse. Tidligere kom jeg der ofte både som artist og for at lytte til, hvad der rører sig i det danske jazzmiljø. Det gør jeg sjældent nu«, siger hun.

Det er Pernille Bévort ærgerlig over. For der er i forvejen ikke ret stor offentlig støtte til det danske jazzmiljø, og derfor gør det ondt, når den scene, der får mest offentlig støtte til jazz, ikke i så høj grad tilgodeser jazzmiljøet længere.

»Jazzhouse har en forpligtelse til at tage sig af jazzen og de unge jazzgrupper. Det er fint med eksperimenter og udvikling, men i dag er det nået et sted hen, hvor jeg og flere af mine kolleger spørger os selv, om det overhovedet er et jazzhouse længere«, siger hun.

På Jazzhus Montmartre er direktør Christian Brorsen helt enig. Jazz og Jazzhouse har ikke længere meget med hinanden at gøre.

»Det står selvfølgelig enhver musikchef frit at lægge sin egen linje. Men Jazzhouse har en forpligtelse til at sørge for, at jazzmiljøet og de danske jazzmusikere bliver eksponeret, kan præsentere egne projekter og eksperimentere. Det synes jeg ikke sker i dag«, siger han.

Den daglige leder af Jazzhouse, Bjarke Svendsen, forstår ikke kritikken. Jazzhouse er tværtimod med til at gøre jazzpaletten i København meget større.

»Vi er ikke en støjrockscene. Vi har fokus på jazzen som en levende samtidskunst og dermed på at bringe jazzen i spil med andre genrer og kunstformer. Drivkraften er nysgerrighed, lysten til at undersøge, bryde ned, afprøve nye kontekster. Det er vores bidrag til jazzudbuddet i København. Er man til noget andet, kan man opsøge nogle af de mange andre jazztilbud i byen« siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden