Verden skal romantiseres! De tyske forfatteres slagord i 1800-tallet kunne sagtens have stået over Kapellets sæsonåbning lørdag aften i Operaen. Her byggede husets orkester og chefdirigent Alexander Vedernikov fantastiske musikfortællinger op i form af Max Bruchs berusende 1. violinkoncert med Nikolaj Szeps-Znaider som solist og Gustav Mahlers voluminøse 1. symfoni. Og så fik vi tre eventyrlige billeder fra Hans Abrahamsens kommende opera ’Snedronningen’ som en slags instrumental trailer til premieren i næste måned.
Hvis man som ny klassisk lytter går på biblioteket og beder bibliotekaren om en rigtig romantisk violinkoncert – altså en, der bygger det hele op fra ingenting, folder sig ud i syngende poesi og ender i en fest af musikalsk fyrværkeri – så kunne man sagtens få stukket Nikolaj Szeps-Znaiders gamle album med Max Bruchs violinkoncert i hånden. Det er 20 år, siden han som en ung mand med store ambitioner indspillede det kendte værk med London Philharmonic Orchestra, men det kunne man ikke høre lørdag aften.
Han havde præcis den samme kompromisløse tilgang, den samme syngende, vibrerende klang, der var faretruende tæt på at lyde ufokuseret, og det samme imponerende musikalske overskud. Szeps-Znaider er og var en ærkeromantisk musiker, der søger ind til en poetisk nerve med det samme, og i Operaen skulle der ikke mere end tre toner til af den vemodige melodi, der åbnede musikken, før al opmærksomhed i salen var rettet mod hans fantastisk smukke violintone. Uden at åbne munden sang han sig igennem værkets tre satser.
Noget har dog ændret sig siden karrierens første år. Han har fået en ny, gammel violin med en skøn mørk klang i bunden, og den brugte han til at skabe virkelig interessante klanglige dialoger. Hvor en lys og spinkel tone spillede op mod en dunkel og støvet som en samtale mellem generationer – og endte i umulige halsbrækkende udvekslinger af vilde udsagn og giftige argumenter.
Det var skønt at høre ham spille vildt og romantisk, men det var måske endnu bedre at høre ham i eftertænksom og sval fortolkning af en lille barokdans af Bach som ekstranummer.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind