0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hun er lige begyndt på sin karriere, og hendes stemme svæver drømmende, lyrisk og let

Sopranen Elsa Dreisig er ude med sit andet soloalbum. Det understreger den unge sangers format. Men den store overraskelse kommer fra en suveræn dansk tenor, der synger stærk Schubert.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Nissen
Arkivfoto: Mads Nissen

Operasanger Elsa Dreisig, der har dansk familie, men er opvokset i Frankrig, er allerede ude på de internationale scener.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hendes vilde koncert på Copenhagen Opera Festival i 2017 er en af dem, jeg sent vil glemme. Så blev hun fastansat solist ved Berliner Staatsoper, hvor hun lige har sunget Musetta i Puccinis ’La bohème’. Den internationale lynkarriere har ført til overbelastning, og i sommer aflyste Elsa Dreisig flere planlagte koncerter.​​

Men nu er den franskdanske sopran ude med sit andet soloalbum, hvor hun synger sange med klaverledsagelse. Et program, hun skal turnere med nu i foråret.

Pianotonerne glitrer som sol på bølger under Dreisigs diset-bløde stemme i den franske komponist Henri Duparcs ’L’invitation au voyage’, der indleder albummet. Og sammen med det tyske liedgeni Richard Strauss er det netop Duparc med sin eksklusive produktion af franske sange, der præger udgivelsen. Har man aldrig hørt hans bedøvende smukke ’Phidylé’, er her en fin mulighed for at lære en virkelig perle at kende.

Elsa Dreisig har en flydende lethed i foredraget, og hendes lysende flydende toptoner i ’Frühling’ i Strauss’ ’Vier letzte Lieder’ er delikate og smidige. Selv om de fritonale glideture i Strauss’ ’Malven’ frarøves deres mystik og afslører en flig af slid på stemmen, er det det svævende, lyriske og drømmende, der fylder på ’Morgen’.

Titlen på albummet er tysk og taget fra endnu en af Strauss’ mest kendte sange. En sang, Dreisig synger som afslutning på rejsen med en så tilbageholdt ro og intensitet, at man nyder hvert ord i de lange fraser. Hendes rulle-r’er – placeret bagest i svælget – er så franske som noget. Men russiske sange af Rakhmaninov fylder også meget, og uanset om de er sarte og poetiske eller dybt alvorlige som sangen, der på dansk ville hedde ’Nat i min have’, så håndterer hun dem med lyst.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter