0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lige hvad vi trænger til nu: Maskingeværsalver på trommerne er lyden af 2021

Det er som at kigge i krystalkuglen og ind i fremtiden, når man lytter til de københavnske live-optagelser med den fremadstormende London-trommeslager Yussef Dayes’ eksplosive trio.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Florian Joahn
Pr-foto: Florian Joahn

Der er tændt godt op under både trommerne og bad boy-attituden på Yussef Dayes' nye livealbum fra København.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvordan kommer jazzen til at lyde i 2021?

Hvad smager den af, hva’, rykker den noget i dig? Efterlader den blå mærker inde bagest i øregangen, når lydbølgerne får trommehinden til at vibrere nær bristepunktet i takt med stortrommens insisterende pumpen? Altså: Er der grund til optimisme for fremtiden?

Ja. Kort sagt. Fremtiden ser lys ud ... i hvert fald i lige netop jazzens tilfælde. Sådan føles det under alle omstændigheder, når man sætter den dugfriske ’Welcome to the Hills’ med Yussef Dayes Trio på anlægget.

Dayes er trommeslager og percussionist, komponist og producer. Blot 27 år gammel. Brite. Og en af de mest prominente, arbejdsomme og ikke mindst interessante musikere fra den sprudlende new wave-jazzscene, der bobler på spillestederne og stiger op af undergrunden i nabolagene sydøst for Themsen i London i disse år. En scene med et veritabelt hav af talentfulde hoveder, som ifølge bl.a. The Guardian arbejder på at »befri« jazzen fra fortidens lænker og på den måde åbne genren mod et nyt sonisk univers.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere