0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kritik Nas genopliver hiphoppen

New Yorker rapperen er, med albummet 'Hip Hop Is Dead', tæt på at nå sit eget høje niveau fra debutalbummet 'Illmatic'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR-foto: DefJam
Foto: PR-foto: DefJam
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Er hiphop død? Det konstaterer rapperen Nas i hvert fald på sit nye album. Titlen, ‘Hip Hop Is Dead’, er naturligvis en provokation, for hiphop lever, men er det i bedste velgående? Nas mener i hvert fald, der er for mange, der tjener for lette penge på rapmusik.

Surmulerap
I 1994 smed Nas en bombe af et debutalbum med ’Illmatic’, og siden har han været kongen af newyorkerrappen. ’Illmatic’ er stadig en af verdens bedste hiphopplader – en succes Nas siden har forsøgt at følge op på med skiftende held.

På dette ottende album er han tættere på end i mange år. Nas har stadig et af hiphoppens bedste flow, en troværdig stemme og rollen som surmulerapper klæder ham som på nummeret ’Money Over Bullshit’: »Join me in war, many will live, many will mourn«.

Nummeret ’Where Are They Now?’ indeholder en uhyggelig profeti: Sangen er bygget op over et sample af siden afdøde James Brown, mens Nas rapper om forsvundne legender. Spookey.

Pas på MTV-fælderne
Men Nas kommer ud i problemer, især på anden halvdel af albummet. Det er produktionerne, den kniber med. Især falder de numre, som Will.I.Am fra Black Eyed Peas har produceret, igennem med letkøbt pop som på titelsinglen ’Hip Hop Is Dead’ med råbekor og guitarriff.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter