0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sovekammerstemmen vender hjem 2

Jane Birkin mindes sin eksmand, Serge Gainsbourg, på vellykket, engelsksproget album.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At Jane Birkin har sin helt egen cool og sensuelle stil, kan man overbevise sig på hyldestpladen 'Monsieur Gainsbourg Revisited', hvorpå en række britiske og amerikanske kunstnere fortolker den store forførers sange.

Jane Birkin er sammen med den skotske gruppe Franz Ferdinand gået i kødet på den bitre afskedshymne 'Sorry Angel', der friskt og energisk fyres af fra hoften med Jane Birkin som naturligt sødt centrum.

Den følges af netop 'Je t'aime moi non plus', som naturligvis her hedder 'I Love You (Me Either)' og snarere synges i hus af havfruerne Cat Power og Karen Elson som noget, der lyder som en hyldest til kvindekønnet som sådan. Snarere puerilt end lummert som originalen, men smukt.

Det er ikke første gang, Gainsbourg fortolkes - Iggy Pop har eksempelvis tidligere gjort det med et vist held. Selv om det er store og i mange tilfælde aktuelle navne, der kaster sig ud i den særligt gainsbourgske dekadence her, er alt langt fra lige inspireret.

Det er dejligt at høre Pulps Jarvis Cocker i fin form i selskab med Kid Loco, ligesom R.E.M.'s Michael Stipe får positioneret sig selv som moden forfører i elektroniske kulisser på 'L'Hôtel', og førnævnte Gonzales former Gainsbourg om til noget så sjældent som sød hip hop uden at gøre vold på ham.

Endelig vugger en anden diva af ældre dato, Marianne Faithfull, ud i en intens reggaedans med den transseksuelle 'Lola R. for ever' på et saftigt rytmetæppe, lagt ind af Sly & Robbie.

Først og fremmest er albummet dog en påmindelse om, hvor mange striber af lys, Serge Gainsbourg fik spredt omkring sig, inden han døde i 1991.

Det er på tide at gå på jagt efter de gamle album et sted i samlingen, mens man hører hans gamle kærlighed, Jane Birkin, synge romantikken også ind i vor tid.

ritzau

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere