0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sangerinde lyder som den voksne kvindes svar på Rocazino

45-årige Trinelise Væring får måske et forsinket folkeligt gennembrud.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ra cover: Tuala Hjarnø
Foto: ra cover: Tuala Hjarnø

Sanselighedens udfordring til identiteten og individualitetens udfordring til normaliteten er de snoede røde tråde på et album, hvor Trinelise Væring har dekoreret omslaget - og sin krop - med sortskrevne sætninger.

Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Trinelise Væring har en programerklæring, som hun selv indrømmer er »frygtelig prætentiøs«: »Grundlæggende har jeg ingen ambitioner om at underholde jer. Jeg vil meget hellere ryste jer. Jeg vil have, at I – efter at have hørt min cd – går en lille smule mere sårbare og dermed sanseligere ud i livet«.

På den baggrund kan det være fristende at betegne Værings nye cd ’Umanérlig’ som en fiasko. Den er faktisk langt mere underholdende end rystende. Andet ville nu også være mærkeligt, når man har rekrutteret Tina Dickow-produceren Dennis ’Ghettoblast’ Ahlgren som producer.

Personlig sangskriver
Hun har taget springet fra jazz til poprock, men springer med mellemrum tilbage igen. Når hun ikke synger jazz, har hun travlt med at markere sig som en af de mest hårdnakket personlige sangskrivere, der bedriver deres spil på dansk.

’Missen’ og de andre ord, som dekorerer hendes katteskind, er albummets sangtitler. Hun fortsætter de sensuelle takter fra ’Lystfisker’, men med andre og mere amerikansk orienterede musikere. ’Umanérlig’ lægger på den måde fornuftig afstand til Værings mere jazz- og fusionsorienterede projekt ’Offpiste Gurus’.

I en tid, hvor Sanne og Søs holder lav profil, og Anne laver julesange, leverer den lige så rutinerede som uregerlige Væring med sange som ’En kærlig hånd’ og ’I et med tapetet’ et seriøst alternativ, hvis man holder af veltillavet og velbegavet danskrock med et udpræget kvindeligt udsigtspunkt.

Den voksne kvindes svar på Rocazino
Væring har en flot, stærk stemme, som hun bruger uden mange unødvendige sidespring i en grad, så hun på ’Missen’ lyder som den voksne kvindes svar på Rocazino.

Ikke fordi der ikke er eros på stemmebåndet. For eksempel på det voldsomt vellykkede elskerindens selvportræt betitlet ’I et med tapetet’: »Lidt for meget hjerne/ til de der balder og lår«. Her må sangens hovedperson bare indse, at hun ikke kan kunsten at gå i et med tapetet.

Og det er den samme ukuelige viljestyrke, der haler de bedste sange af sted ved håret. Det er saften og kraften i vokalen og den drilske klogskab i teksterne, der driver værket.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts