0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Erfaren dystermule genopfinder sig selv på nyt album

Indie-mesteren Nikolaj Nørlund har lavet en af sine allerstærkeste udgivelser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr-foto
Foto: Pr-foto

Frugtbart. Samarbejdet mellem Nikolaj Nørlund (th.) og Figurines-forsangeren Christian Hjelm (tv.) har været med til at forme det bedste Nørlund-album i ni år.

Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han har ledt efter det i flere år. På de sidste par udgivelser har Nikolaj Nørlund lydt som en sangskriver på udkig efter en ny vej rundt om sit karakteristiske greb om melankolien.

Og nu har han fundet den.

Bedste album i ni år
Da Nørlund i 2009 vendte tilbage til de poetiske aftapninger af det danske sprog, han oprindeligt indledte med Strunge-sangene på ’Navnløs’ i 1996, samlede han sit musikalske jeg op nogenlunde samme sparsomme sted, han havde efterladt det seks år tidligere.

Afstikkerne til rollen som producer, pladeselskabsdirektør, musikkurator og smutturen forbi det engelske sprog i Rhonda Harris satte sig ikke som et jordskred af nye ideer gennem Nørlunds underspillede sangunivers.

Der fik lidt lov til at fylde meget.

Forsangeren i den danske indierockende trio Figurines giver Nørlund lige præcis det vokale modspil, melodiske medspil og den musikalske fylde, der samler ep’ernes løse tråde af eventyrlystne lyde og umiddelbare sange til det bedste Nørlund-album i ni år.

Frodigt lydbillede
Ikke siden den støjflammende ’Tændstik’ er Nørlunds sangskrivning, tekster og form blevet forløst på så fremragende vis.

Ligesom på ’Plan A’ skal vi først ’Ned til søen’. Om natten. I det København, Nørlunds ord har vandret hvileløst gennem så mange gange før. Godt nok rækker drømmene sine arme ud efter et andet liv i Holbæk, men som så meget andet under den tilbagevendende måne i Nørlunds sange er livet ikke rigtig afstemt mellem drøm og virkelighed.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere