0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Supergruppen Selvmord klynker for meget

Konceptpladen fra det nye band, Selvmord, lancerer en ny genre: klynke-hiphop.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De tre rappere og to producere bag det ambitiøse projekt Selvmord får ikke konceptpladen til at hænge overbevisende sammen. Foto: Copenhagen Records

Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»En mands selvmord starter det øjeblik, han bliver forelsket i en pige«. Sådan lyder forklaringen på det morbide bandnavn, som de bedst sælgende danske rap- acts, L.O.C. og Suspekt tilsat produceren Jonas Vestergaard fra Lounge Lizzards, har valgt til deres nye projekt.

Den første single, ’Råbe Under Vand’, en mavepinefremkaldende knytter af en desperado-hymne, har allerede afstukket retningen for de fem unge mænd:

Efter årevis med fest, druk og fisse uden forpligtelser har de åbenbart stået ansigt til ansigt med den dårlige side af kærligheden, og det er den, der bliver vendt og drejet på den selvbetitlede debutplade ’Selvmord’.

Det er en konceptplade og et ambitiøst og modigt projekt. For især L.O.C., men også Suspekt, har sejret ad helvede til de sidste par år, og nu skulle der altså ske noget nyt.

Det her er så en plade om knuste hjerter, et ikke særlig belyst emne i ikke bare dansk rap, men hiphop i det hele taget, hvor man ifølge normen højest smider et enkelt jeg-er-forelsket-nummer på pladen, og så bruger resten af taletiden på at puste sig op eller dissekere egne skabsskeletter.

Egocentreret ordstrøm
Det er unægtelig interessant, når hårde hunde goes soft. Der er skruet ned for tempoet, det frække sprog og de fantasifulde fiktionsuniverser. Der er heller ingen slibrige sexdetaljer, som Suspekt ellers plejer at underholde os med. Til gengæld er vi tættere på end nogensinde, og en ny genre har set dagens lys: klynke-hiphop.

For det er meget synd for Selvmord. Det er nogle rigtig tarvelige piger, som har forladt dem og såret dem og pisset på dem. »Du tog mit hjerte og knuste det/ Smed det på gulvet, var det alt det, det sku’ bruges til«, spørger Orgi-E på ’Hver gang du går’ og sætter ord på de følelser af svigt, som alle mennesker skal igennem mindst en gang i livet.

Problemet med Selvmords greb om den ulykkelige kærlighed er, at det er ensidet. De tre rappere, Bai-D, Orgi-E og L.O.C., taler fra det forsmåede barns synspunkt. Hvorfor vil du ikk’ ha’ mig, spørger de, krydret med hævnscenarier og selvmedlidenhed, men de misser perspektivet.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce