0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bristen og bæren

Farveskalaen er mørk med enkle søjler af lys, detajlerigdommen enorm, og her er både referencer til indre og ydre tilstande.

Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det knager og knirker, brister og bærer i Múms verden. Træ giver sig, vand drypper, vind hyler gennem sarte og intense sange skrevet hovedsageligt i et afsidesliggende fyrtårn og dernæst indspillet på en vejrstation under et andet fyrtårn på Island. Som altid på øen tæt på elementerne, der har aflejret åndelig opdrift og benovelse her på Múms tredje album.

Oprindelig var de en kvartet, men den ene Valtysdottír-tvillingesøster har forladt gruppen og efterladt Kristín Anna alene med sin hviskende lyse fevokal. Og omkring hende: En langsomt åndende klangverden malet med både folkemusikkens, electronicaens og den alternative rocks paletter. Der blæses nyt liv i traditioner, som både ånder analogt og fri af digitalisme, men også redigeres itu. Postfolk er måske genrebetegnelsen. Programmeringer, guitarstrenge, trompet, strygere, melodika, banjo.

Farveskalaen er mørk med enkle søjler af lys, detajlerigdommen enorm, og her er både referencer til indre og ydre tilstande.

Til den muskuløse naturs arkitektur og de indre årstiders bristen og bæren. Og hvis man leder, kan man finde afsmitninger fra Sigur Rós, Stina Nordenstam og Four Tet; en klart lysende patos, en brændende intimitet og inkorporeringen af folkemusik folkemusik i et nyt ud- og indtryk. Og gennem alle sange: en uudgrundelig, vaklende gendannelse af tabt uskyld. Eller sorg over tabet af samme.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere