0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Med pivåbne sluser

Engkildes kontrabas duver, og hans elektronik knitrer og hvisler og hiver og glitscher moderne og mikroskopisk om ørerne på dem og os.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

- PR-foto

Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det her er på én gang pivåben og fornemt fokuseret musik. Ind gennem de gabende sluser strømmer alskens inspirationer, og et eller andet sted i virvaret sidder danske August Engkilde og udvælger og dirigerer mylderet af impulser sammen i højere enheder.

Denne centrale skikkelse i Nordeuropas nuværende storflirt mellem jazz og elektronisk musik anviser med musikkollektivet EPO's debutalbum fascinerende veje for den grovædende jazzmusik fri for genreallergi. Dub, latin, funk, electronica, hiphop og en popmelodiøs nerve fosser gennem 'Electronic Panoraman Orchestra'.

Og man kan høre afsmitninger fra tyske crossover-elektronikere som Burnt Friedman og indietronicabands som Lali Puna hos Engkilde, der her i midten af sine 30'ere har fundet et smukt lyrisk fodfæste bevæbnet med laptop og jazzinstrumenter.

I front finder man det meste af tiden sangerinden Frida Asmussen, der kan synge lokkende og løfterigt som en sommerbrise og emotionelt præcist som en Joni Mitchell - men også et par steder for endimensionelt behageligt. Omkring hende spiller et hold af jazzmusikere på guitar, trompet, sax, percussion, klarinet. Mens Engkildes kontrabas duver, og hans elektronik knitrer og hvisler og hiver og glitscher moderne og mikroskopisk om ørerne på dem og os. På én gang let og luftig, kompleks og krævende musik.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere