0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kritik Eliane Elias hylder Bill Evans

Der er blevet plads til sytten melodier på Eliane Elias´ fremragende hyldest til Bill Evans.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FRANDSEN FINN
Foto: FRANDSEN FINN

Jazzpianisten Eliane Elias er aldeles fremragende på Bill Evans hyldest.

Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle få uger inden pianisten Bill Evans døde i 1980, gav han sin bassist på daværende tidspunkt, Marc Johnson, nogle kassettebånd med musik, han var i færd med at skrive. I dag er Johnson gift med pianisten Eliane Elias, og to af disse genfundne sange indgår på denne cd, der ved siden af en række Evans-kompositioner også præsenterer andres melodier, Evans hyppigt spillede, samt et af Elias’ egne værker.

Den ene af de ovennævnte sange, ’Here is Something for You’, har Elias sat ord til. Vi hører den som andet indslag på cd’en og igen til allersidst i Evans’ version på et slidt kassettebånd, hvor de sidste takter dog igen tilfalder Elias. Den anden sang, ’Evanesque’, har Elias delvist rekomponeret, før den foreligger i sin nuværende form.

Ikke vildt og voldsomt

Hele sytten melodier er der blevet plads til på cd’en, hvor trommeslageren Joey Baron medvirker som tredjemand. Og skal man være kritisk, må man nok erkende, at ikke alle numre er lige vellykkede. I de numre, hvor Elias er på toppen (og det er hun i flertallet), er hun til gengæld aldeles fremragende.

Blandt de hurtige stykker især i ’You and the Night and the Music’ og ’Solar’. For slet ikke at tale om balladerne, hvor ikke mange pianister kan følge hende.

På samme måde som tonen er altafgørende for, om en musiker, der spiller et blæseinstrument, rammer os fra første øjeblik (tænk på Miles Davis, Stan Getz eller Ben Webster), er anslaget det for en pianist. Det, der kendetegner Elias’, er en klanglig og rytmisk plasticitet, der får hendes spil til at blomstre på en ganske unik måde.

Ikke vildt og voldsomt, men med en bevidsthed om, at visnedøden aldrig er langt borte. Det er sådan, man hører hende i ’Here Is Something For You’, ’Minha’, ’My Foolish Heart’, ’But Beautiful’ og ’Here’s That Rainy Day’.