0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den ægte vare

Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Og ingen repræsenterede den mere konsekvent end pianisten Horace Silvers kvintet og trommeslageren Art Blakeys Jazz Messengers gjorde det. Den store forskel imellem dem bestod i, at navnlig Silvers første to kvintet-lp'er, 'The Stylings of Silver' fra 1957 og 'Further Explorations by the Horace Silver Quintet' fra 1958, ejede en melodisk rigdom og en lyrisk tone, der ikke blot skyldtes Silvers talent som komponist, men som også de musikere, han havde valgt som sine medspillere, havde del i.

Nemlig trompetisten Art Farmer, der medvirkede på begge plader, mens tenorsaxofonisten Hank Mobley på den efterfølgende blev afløst af Clifford Jordan. Men også Silvers eget fragmenterede klaverspil, med de talrige opfindsomt anvendte citater, besad dengang endnu en smittende friskhed, som sidenhen desværre skulle gå tabt.

Og med hans karakteristiske guitaragtige akkompagnement og den uforlignelige Louis Hayes ved trommerne udstrålede kvintettens musik et flow, der den dag i dag blidt, men uimodståeligt drager lytteren med sig.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere