0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kontant poesi

Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Men de tjener kun til at beskrive, i hvilken retning musikken bevæger sig. I sin substans og sit udtryk, en ganske særegen, kontant poesi, er den Kaspersens, og hvis man ikke desto mindre i de to smukke ballader 'Memo to the Moon' og 'Silent Days in Opalblue' synes at kunne fornemme strejf af Ellington og Mingus, bør det kun opfattes som en kompliment.

'Down, Up and Around' er en 24 takters nutidig New Orleans-blues, samme strukturelle formel følger 'Ama'r', mens en cubansk inspiration gør sig gældende i 'In the Kitchen'. Mest originale virker på deres vis cd'ens tre indslag i raske tempi, 'Beet Root Serenade', 'Cheker's Tune' og 'Music Tribe Call'. Spøjse temaer, der som alle øvrige stykker giver orkestrets solister anledning til at udfolde sig. Og de er mange. ´

Blandt dem trompetisten Anders Bergcrantz, saxofonisten Bob Rockwell og guitaristen Aske Jacoby, der svarer for fortæffelige indsatser. Men er der to, som lyser op i særlig grad, så er det tenorsaxofonisten Fredrik Lundin og hans barytonkollega Henrik Sveidahl.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere