0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk vokaljazz er frodig og fuld af poesi

Tre plader demonstrerer personlighed og stor spændvidde i dansk vokaljazz lige nu.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR
Foto: PR

originalitet og følelse. Finske Johanna Elina bor i Danmark og viser på adskillige af skæringerne på ’Our Garden’, at hun er en målrettet eksperimenterende og interessant debutant, selv om det ikke er hele albummet, der holder samme høje niveau.

Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den unge finske og herboende sangerinde og komponist Johanna Elina åbner sin debutplade på overlegen vis, fuld af originalitet og følelse i den enkle melodi og med et trætop-susende akkompagnement fra orkestret omkring hende.

I det hele taget er pladens titelsang, ’Our Garden’, og dens dynamiske arrangement lidt af et mesterstykke. Også den efterfølgende mørke og længselsfulde ’Mistakes’ understreger, at vi har at gøre med en usædvanlig sangskriver, der her levendegør et selvstændigt musikalsk univers.

Sangene er forunderlige i betydningen anderledes og overraskende, også selv om de ikke alle holder niveauet, som begyndelsen lægger op til.

Johanna Elina, der har en spændende sangstemme, knytter her an til de senere års indieprægede og eksperimentelle vokaljazz, som forbindes med Maria Laurette Friis, Josefine Cronholm og andre åndsbeslægtede.

Ikke mindst sangen ’Dream of a Family’ går i den retning med sit skæve rytmiske og melodiske udtryk. Samtidig er der en klædelig målrettethed i Elinas ideer. Hun akkompagneres hele vejen flot af en række unge talenter som trommeslageren Håkon Bjerre, bassisten Joel Illerhaug, pianisten Asger Rosenbaum, trompetisten Magnus Oseth og saxofonisten Francesco Bigoni.

Sidstnævnte har en stærk indsats i ’First Time Love’.

Vulkanudbrud
En anden smukt udformet vokalplade er dobbelt-cd’en med Cathrine Legardh og den islandske saxofonist Sigurdur Flosason.

I en slags kreativ rus frembragte de to – over en periode på seks måneder sidste år, og mens vulkanudbruddet rumlede på Eyjafjallajökull – hele 20 sødmefulde sange til dette konceptalbum. ’Land & Sky’ består af to cd’er med henholdsvis engelske og danske sange.



Det er noget særligt at høre Legardh folde sig ud med sin mundrette, naturbårne poesi på modersmålet, hvor hun før som jazzsangerinde mest har gjort sig bemærket med et repertoire af amerikanske standardmelodier – og ikke at forglemme som hovedkraft i børneorkestret Nullernix.

Hendes danske sprog glider på naturligste vis ind i en jazzsammenhæng. Man lytter opmærksomt, og der står noget på spil i det emotionelle udtryk. Man skal helt tilbage til Lise Ringheims cool fortolkninger af Erik Knudsens poesi i midten af 1960’erne for at finde en slags pendant. Og alligevel ikke. For en egentlig sammenligning findes næppe.

Der er også grund til at fremhæve musikerne omkring Legardh, som skaber et både legende og nedtonet akustisk udtryk. Trommeslager Andreas Fryland arbejder kyndigt med koste og stikker.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter