0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dobbeltanmeldelse: Carsten Dahl tager hånd om både den garvede og den grønne jazzlytter

Jazzpianisten Carsten Dahl omfavner alle aspekter af improvisationens kunst på to album, der bevæger sig mellem kønne krusninger på overfladen og frygtløs fordybelse i en musikalsk malstrøm.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Improvisation. Carsten Dahl hengiver sig til musikken, der udfolder sig i øjeblikket. Arkivfoto: Martin Lehmann

Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Pianisten Carsten Dahl er en af de største jazzkunstnere, vi har herhjemme. Han har taget udgangspunkt i jazzens store tradition, men er også tæt forbundet med klassisk musik. Bop-pioneren Bud Powell og pianisten Jan Johanssons lyriske fortolkning af svensk folkemusik hører til Dahls inspirationer, men de helt store helte er den klassiske komponist Johann Sebastian Bach og klaverikonet Keith Jarrett.

Bach og Jarrett repræsenterer to yderpunkter i Dahls univers, og alligevel er de tæt knyttet sammen som yin og yang. Bach er apoteosen af den gennemkomponerende form, der med sit sofistikerede fletværk af musikalske stemmer nærmer sig jazzens dialogiske natur. Dahl har tidligere kastet sig over Bach. Hans avantgardistiske udforskning af Goldbergvariationerne, med brug af præpareret klaver, er både modig og interessant.

Dahls andet forbillede, pianisten Keith Jarrett, udfolder i jazzens ånd en musik, der skabes i øjeblikket. Det sker med en fysisk presserende nødvendighed, som giver sig udtryk i stønnen og nynnen, noget man ligeledes kan høre momentvist hos Dahl.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce