Jazzfestivalens første aften bød på franske fristelser til lavpris

Klavermester Pilc, Koppel, Humair og Vinding spillede legende sammen

Anmeldelser

Det er en sjov historie, men den er sand.

Den altid entreprenante musikmager Benjamin Koppel er gået i samarbejde med Tiger-butikkerne.

Koppel med kasketten og altsaxen har gennem de senere år stædigt slået på tromme for sin egen parallelfestival under jazzfestivalen med titlen Valby Summer Jazz.

Det har været lidt svært rigtig at få stemningen op at køre i Prøvehallen i Valby, men efter koncerterne under banneret Summer Jazz for en stor dels vedkommende er flyttet ind i den gyldne, trygge ramme på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg, kører det bedre for Koppel.

Tiger Music præsenterer

Nu kunne man så i går og igen i aften høre Koppel og diverse store udenlandske navne serveret efter New York-modellen i to sæt per aften for en flad halvtredser per sæt. Præsenteret af Tiger-kædens plademærke, Tiger Music.

Og hvis åbningen af jazzfestivalen fredag eftermiddag i Pressen med pianisten Aaron Parks som hovednavnet spredte god karma, så var det på Betty Nansen på Frederiksberg to timer senere, pindene blev spidset.

Lækre tag selv-detaljer

Man kan diskutere, om knap halvanden times franske fristelser i form af en koncert med klavermesteren Jean-Michel Pilc og hans frit, men enkelt og præcist spillende schweiziske modpol Daniel Humair ved trommerne var for koncentreret en servering.

Jeg tog første ombæring kl. 18, og til en billetpris på 50 kroner kunne man dårligt beklage sig. Endnu dårligere, faktisk, når man opdagede, at en cd med musikerne til 30 kr. fulgte gratis med sammen med billetten.

Fadet blev båret rundt med lækre tag selv-detaljer i form af en fortløbende klanglig tagfat, hvor Koppel, Pilc og Humair spillede bolde til hinanden og greb dem i opfindsom leg.

Pilc ved tangenterne var i stand til at fange alle tonehøjder og klangvarianter i farten. Hans hænder kunne nærmest rive rækken af tangenter op i kontrollerede udbrud, når ikke de vævede tætte guirlander hen over dem.

De var også inde i instrumentet for at dæmpe strengene og ændre deres klang, og en bævende sax kan sagtens efterlignes, fandt man ud af, hvis bare man ryster trommesættet!

Pibende gummihamrer

Daniel Humair er en grundlæggende fri, men ikke desto mindre økonomisk, klar og præcis trommeslager.

Mens Mads Vinding sad ind og fyldte ud, inklusive soloer, som han skulle, var Humair og Pilc sammen med Koppel fælles om at smide idéer ind på midten af bordet og få tingene til at udvikle sig og vokse i et ubrudt flow af et sæt.

Tværs hen over felter flintrende frihed, pibende børnegummihamrer og tætte løb over klaviaturet trak Benjamin Koppel næring op fra jazzens amerikanske rodnet.

Her blev skabt et soundscape, der godt kunne måle sig med dem forinden i Pressen.

Festivalleder, Kenneth Hansen, anbefaler tre koncerter, som du ikke må gå glip af. Kilde: HAVE Backstage

Selv Stravinskys franske balletmusik ’Le sacre du printemps’ fik en krammer i en solo af Koppel, der indleder med et par stærke tilbud i sin musikalske Tigerbutik under denne festival.

At han mandag, onsdag og torsdag præsenterer åbne masterclasses med de udenlandske navne, de har på besøg, gør ikke Summer Jazz kedeligere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce