Udkantsjazz. Hvis den hurtigste vej til jazz går gennem store navne i udkanten af genren, hyrer Kenneth Hansen fra Copenhagen Jazz Festival gerne Lady Gaga og Gilberto Gill til at sørge for transporten. Og publikum synes at løse billet.
Foto: SIMON FALS

Udkantsjazz. Hvis den hurtigste vej til jazz går gennem store navne i udkanten af genren, hyrer Kenneth Hansen fra Copenhagen Jazz Festival gerne Lady Gaga og Gilberto Gill til at sørge for transporten. Og publikum synes at løse billet.

Copenhagen Jazz Festival

Tilfreds festivalleder gør status: »Jeg kan ikke huske, at vi tidligere har haft navne på det niveau«

Verdensstjerner fra jazzens udkant ser ud til at have givet flere publikummer til Copenhagen Jazz Festival.

Copenhagen Jazz Festival

Akut jazzmangel kan man dårlig klage over i den netop afsluttede Copenhagen Jazz Festival.

Med over 1.300 koncerter afviklet på 10 dage. Men verdensstjerner indenfor andre mere eller mindre beslægtede genrer formår åbenbart at trække et stort, nyt publikum til. Og selv om festivalens ledelse endnu ikke har fået tal fra de hen ved 100 spillesteder rundt om i byen, tegner det centrale billetsalg billedet af en markant større tilstrømning til denne 37. udgave af festivalen end ved det seneste par års festivaler.

»Selv om sidste og forrige år var gode festivaler, kan vi se, at der er kommet en markant og usædvanlig tilføjelse af publikum. Billetsalget ser ud til at ligge 20 procent over sidste år, og vi kan også mærke det i byen, hvor der har været fuldt hus til koncerter, ligesom vi har mærket en markant øget opmærksomhed på de sociale medier«, siger festivalens kunstneriske leder Kenneth Hansen.

Tidligere år har 200-250.000 mennesker været i berøring med festivalen. Og at den netop afsluttede festival synes at nå endnu højere op, har han en enkel forklaring på.

»Jeg kan ikke huske, at vi før har haft navne på det niveau. Lady Gaga og Tony Bennett er sensationelt store navne. Og med Chick Corea og Herbie Hancock bliver det ikke større inden for jazz. Og så er der de to brasilianske supernavne Gilberto Gil og Caetano Veloso. Den slags hovednavne tiltrækker ekstra opmærksomhed til hele festivalen, og det bliver bare forstærket af, at de tre henvender sig til forskellige segmenter«, siger Kenneth Hansen, der erkender, at man med nogle af de internationale topnavne bevæger sig ud i udkanten af, hvad man kan kalde jazz.

»De brasilianske navne er jo lige så store popnavne i Brasilien, som de er jazznavne. De er jo faktisk ikke jazznavne i Brasilien. De er nærmest Brasiliens svar på Kim Larsen og Sebastian. Og enhver ved, at Lady Gaga er super bred«.

Så hvis man vil have flere mennesker til jazzfestival, skall man bare spille noget, der ikke er jazz?

»Vi har altid defineret jazzgenren meget bredt. Og det skammer vi os ikke over. Hvis man afholder en jazzfestival med 1.300 koncerter, og de alle er det, som vi inde på kontoret kalder »jazz-jazz«, bliver det kedeligt. Det er vigtigt at åbne og præsentere fætter-og kusinegenrerne som verdensmusik, folkemusik, eksperimenterende rock og elektronika, så man kan få vist, hvordan jazz som mindset har holdt sit indtog i andre genrer«.

Vi skal ud på Nørrebro, Vesterbro og måske også Østerbro, hvor det bliver rigtig farligt og man kan blive snittet af en barnevogn

I øvrigt er Kenneth Hansen sikker på, at når først man er blevet lokket til jazz festival af noget, der måske bedst kan betegnes som udkantsjazz, vender man tilbage. Til festivalen. Og måske også til mere ortodoks jazz.

»For der er ikke noget som helst farligt i jazz«, som han siger.

»Jazz er jo kun farligt, hvis man ikke ved, hvad det er«.

Den skræddersyede jazzfestival

Og som festival betragtet er Copenhagen Jazz Festival måske endda en noget mere tryg omgang.

»Du køber jo ikke et armbånd og går ind på et lukket område. Bare du er i byen i de her 10 dage, så er du til festival, og det på en meget uforpligtende måde«, siger Kenneth Hansen, der ser det som sin største udfordring at forhindre, at publikum bliver overvældet af det store udbud og derfor bliver hjemme.

Redskabet er temaer, som så at sige skaber en håndfuld mindre festivaler i den store. I år var der eksempelvis '21. Century Jazz', 'Jazz for Kids' i Søndermarken og 'Jazz Remixed'.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Så får folk en vej ind i de mange koncerter og en mulighed for at finde ud af, hvem de selv er i denne her festival, så de kan danne sig en personlig jazzfestival-identitet. Temaerne er guld værd til at give en indgang til festivalen, og der skal vi virkelig lægge os i selen for at blive ved med at udvikle temaer«, siger Kenneth Hansen, der nævner 'Urban World Nights', en af dette års nyskabelser.

»Og folk finder det, kommer derned og danser tre aftener, hvilket jo viser, at de er åbne overfor de hjælpende hænder, vi prøver at række dem«.

Men hvor stor kan Copenhagen Jazz Festival blive uden at miste sit særpræg?

»Så længe der er publikum, tror jeg bare, at det handler om at formidle gestivalen godt. Lad os sige, at der var 1.500 koncerter om fem år. Jamen, det er da lige så absurd med 1.300 koncerter som med 1.500. Vi er ikke den eneste festival i København, men vi er så den største. Det må vi leve med. Og hvis vi bliver større, så lever vi også med det«.

Hvad skal I gøre bedre næste år?

Hvis man afholder en jazzfestival med 1.300 koncerter, og de alle er det, som vi inde på kontoret kalder »jazz-jazz«, bliver det kedeligt.

»Vi skal kigge alvorligt på vores app til smartphones, som kan blive meget bedre. Vores hjemmeside trænger også til et løft. Og så kunne vi godt udvikle os i brokvartererne. Vi skal stadig være i centrum, men vi skal ud på Nørrebro, Vesterbro og måske også Østerbro, hvor det bliver rigtig farligt og man kan blive snittet af en barnevogn«.

Hvorfor skal I partout ligge lige oven i Roskilde Festival?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har talt meget om at flytte datoer, men vi kigger ikke kun på Roskilde. Der er også folks sommerferie og festivaler, som ligger før og efter os, at tage højde for. Nu slutter Roskilde Festival jo allerede lørdag aften, og så er det kun vores to første dage, at der er overlap. Så programmerer vi lidt mere på de dage til et publikum, som ikke tager på Roskilde Festival. Og når de andre kommer hjem søndag og mandag, godt nok lidt smadrede, er de klar til at gå til koncerter, hvor de ikke lugter af urin bagefter og har mudder på tøjet«.

Hvornår går i igang med at arrangere næste års festival?

»Her i eftermiddag. Vi evaluerer ret hurtigt, og der snakker vi også om næste år. Vi har også en lille festival til februar, Vinterjazzz, som er landsdækkende, varer 17 dage og har vokset sig større og større de seneste 10 år. Men Copenhagen Jazz Festival 2016 begynder vi også at forberede i dag«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce