0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jazz-festivalen ligner for meget et kunstmuseum - men potentialet er enormt

Potentialet i Copenhagen Jazz Festival, der slutter i dag, er enormt. Det skal festivalen udnytte, når den næste år fylder 40 år.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Janus Engel
Foto: Janus Engel

Bassisten Chris Morrissey var en af de mange musikere, der skabte musik i nuet. Han var en del af trommeslageren Mark Guilianas kvartet under årets festival.

Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg kunne rigtig godt li’ det, jeg forstod det bare ikke. Det virkede, som om det var noget, de bare fandt på hen ad vejen?«. Sådan sagde min veninde efter en fin jazzaften på Nørrebrorestauranten Gaarden & Gaden, hvor publikum i det lillebitte lokale nærmest havde siddet på skødet af musikerne. Jeg svarede glad, at hun havde forstået det hele fuldstændig rigtigt. Sådan er det med jazz.

Nogle musikere sætter sig sammen og improviserer. De finder på musikken undervejs, i et fælles flow med medspil og modspil, og det, man oplever i deres selskab, kommer aldrig igen. Det er blomster, der folder sig ud, og så gælder det bare om at lytte opmærksomt og tage imod oplevelserne.

Koncerten, vi hørte, var en trioaften med pianisten Simon Toldam, bassisten Anders Christensen og trommeslageren Peter Bruun. En rendyrket hyldest til jazzklaverets og jazzmusikkens store amerikanske fornyer Thelonious Monk, der – hvis altså ikke lige han var død i 1982 – ville fylde 100 år til oktober.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce