0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Peberstærke og kompromisløse stemmer fyldte kirkerummet i Sankt Augustins Kirke

Den amerikanske saxofonist Tim Berne bød på kras og original musik, mens nervesystemet blev overbelastet af ensidig dansk-tysk-norsk gruppeeksplosion.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Saxofonisten Tim Bernes musik går gerne på tværs af magelighed og vaner og rummer altid en kerne af originalitet og substans. Torsdag gav han koncert med sin nye europæiske gruppe, SIN, med trompetisten Kasper Tranberg, bassisten Peter Eldh og trommeslageren Peter Bruun.

Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vil man vide noget om, hvad der sker af nye og mindre synlige ting i hovedstadens jazzliv, er en af ledetrådene at følge de polske brødkrummer ud til katolske Sankt Augustins Kirke, der ligger på Østerbro i tilknytning til Niels Steensens Kollegium. Her har unge polske musikere stiftet foreningen Swan, en tillempet forkortelse af Society of Visionary Artists in the North. Swan er aktiv under årets festival med en serie markante koncerter. Blandt disse var urpremieren torsdag på den amerikanske altsaxofonist og komponist Tim Bernes nye europæiske gruppe SIN med trompetisten Kasper Tranberg, bassisten Peter Eldh og trommeslageren Peter Bruun.

Berne kender vi som en kompromisløs og ustoppelig storbykunstner fra New York med et enormt cv inden for rytmisk eksperimenterende musik. Og ingen tvivl om, at hans rastløse og harmonisk krasse musik var bedre tjent med et mindre levende rum end Sankt Augustins Kirke.

For lyden af instrumenterne sejlede rundt, og det blev ikke lettere af, at musikerne i det indledende stykke flettede ind mellem hinanden med springende og kantede linjer. Men Berne arbejdede også med kontraster og mindre enheder.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce