0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gedigen swing med isprængte referencer

Monty Alexander leverede en charmerende, sikker og underholdende koncert med klippefaste rytmefolk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den jamaicanske pianist Monty Alexander kan i år fejre 70-års jubilæum på sit instrument. For han var et vidunderbarn, der allerede som fireårig udviste et bemærkelsesværdigt talent ved tangenterne, og den dag i dag kan man efter blot ganske kort tids lytning høre, at manden hører til i den helt tunge vægtklasse.

Der er en ubesværethed og en elegance over hans spil; det er så letløbende, så versatilt og plastisk, at man må overgive sig, selv om hele forestillingen måske også godt kan forekomme en smule affabel og lovligt demonstrativ.

Det sidste, når Alexander eksempelvis i et forløb spiller et motiv med højre hånd, mens han vender ryggen halvt til flygelet, for så indimellem lige diskret at slå basfiguren an med venstre hånd, sådan en passant.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce