0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En imponerende ikonisk stemme

Gladys Knight er ’The Empress of Soul’, og hendes vokale pragt og fraseringsevne kan stadig imponere. Desværre blev hendes optræden i DR Koncerthuset skæmmet af flere ting og endte som en temmelig blandet fornøjelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Maud Lervik
Foto: Maud Lervik

Selv om Gladys Knights vokale evner måske ikke er helt så forrygende som førhen, synger hun stadig vidunderligt, og som entertainer er hun i den klasse, hvor man bare føler sig i godt selskab. Alligevel var hendes optræden i DR Koncerthuset en blandet fornøjelse.

Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hun er i en liga for sig, 75-årige Gladys Knight fra Atlanta, Georgia. Takket være en guddommelig smuk og kraftfuld røst samt en suveræn fraseringsevne har hun gennem et halvt århundrede henrykket mennesker den ganske klode over med sin soulmusik.

I de afroamerikanske sangerinders panteon er det vel kun Aretha Franklin, der er The Queen of Soul, og Ella Fitzgerald, som er The Queen of Jazz, og så Billie Holiday og Nina Simone, der er på linje med eller over hende. Til gengæld er hun så i live og som den sidste af de store i besiddelse af den der uforlignelige, umiskendelige analoge gospel-autenticitet.

Ikke et ondt ord om vore dages unge sorte sangerinder; de er bare ikke legender på samme måde som Gladys Knight, der i sin tid – ifølge myten – blev fyret som opvarmning for Motown-plademærkets større navn, The Supremes, fordi hun og hendes gruppe The Pips fik publikum i så god stemning, at Diana Ross og hendes kvindelige kumpaner havde problemer med at leve op til det.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts