0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klassisk Langt ude og dybt inde

Russisk excentriker indviede Louisianas nye flygel med ekstatisk Skrjabin og dybt personlig Beethoven.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nu er det generelt ikke lige blandt russiske pianister, man skal lede efter den mest afdæmpede og værktro omhu i detaljen. Hvad letantændelig klaverteknik og skoldhed fortolkningskunst angår, er der til gengæld ofte meget at hente.

Hos Sokolov altid. Skønt han netop har aflyst en koncert søndag i Odense, var han absolut spilleklar på Louisiana, og med vanlig brysk mine og typisk krav om mørklagt koncertsal indviede han museets nyindkøbte, fabriksblanke Steinwayflygel, så Skrjabin dansede orgiastisk i stjernetågerne.

Russeren Skrjabin var en stærk klaverspiller og som komponist en vidtløftig-mystisk aftager til Chopin (der derfor leverede aftenens to ekstranumre). Og med to sonater og en række poemes fra Skrjabins hånd bevægede Sokolov sig fra det eruptive og hårdtslående til det orgiastiske, svævende og drømmende vægtløse.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere