0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klassisk Den søde klang af fortid

E.W. Korngold var måske det sidste virkelige vidunderbarn blandt europæiske komponister. Men ikke det mest slidstærke.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR-foto
Foto: PR-foto
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Østrigeren Erich Wolfgang Korngold blev rig på at skrive filmmusik for Hollywood, men forinden var han vidunderbarn i Wien. Kun 11 år gammel fik han en ballet opført på Hofoperaen, og derefter væltede han kammer- og orkestermusik, sange og operaer af sig med forbavsende lethed og håndelag i en karriere, der kulminerede, før han var fyldt 30.

Efter Anden Verdenskrig og hans død i 1957 blev der stille om hans musik, som nu forekom forældet; men i takt med genopdagelsen af den centraleuropæiske senromantik har også Korngold tiltrukket sig fornyet interesse, blandt andet med opførelser af hans største operasucces, ’Die tote Stadt’.

Rutineret og subtilt
At strygesekstetten Copenhagen Classic sprang med på bølgen med en hel aften udelukkende helliget Korngold, må betegnes som relativt dristigt, og det var klogt at alliere sig med den fremragende svenske pianist og kammermusiker Bengt Forsberg, som i mange år har været en entusiastisk forkæmper for Korngolds musik.

Samarbejdet var dog ikke så indgående, at strygerne havde annammet Forsbergs forståelse for Korngold som klangkunstner.

Deres bidrag til den 23-åriges klaverkvintet og enkeltsatser af andre værker var mere rutineret energiske end subtilt nuancerede og tog ikke fornødent hensyn til stedets ømfindtlige lavloftede akustik.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere