0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tomasz Dabrowski forholdt sig legende til musikken, men hans orkester fremstod uden frihed og musikalsk fremdrift

Tomasz Dabrowski er en fremragende trompetist, men hans kvartet spænder musikalsk set ben for sig selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Med FREE4ARTS synes jeg, Dabrowski skaber unødige problemer for musikken, set som samlet udtryk.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der var ikke tale om messe, men om messing for de udvalgte i Koncertkirken i søndags, da den herhjemme stærkt aktive polske trompetist Tomasz Dabrowski præsenterede den seneste opdatering af sit orkester FREE4ARTS.

Dabrowski er en del af en hel koloni af yngre polske musikere, som uddanner sig på konservatorierne i Danmark, og som også er flittigt repræsenteret på dette års festival blandt andet i Koncertkirken, der kører en serie med titlen ’Polish Danish Jazz Days’.

I Dabrowskis FREE4ARTS er der tale om rytmisk improvisationsmusik med fokus på specifikke kompositorisk-rytmiske ideer og en særlig melodisk lyd.

Dabrowski er i front med trompetens lyse register. Ved sin side har han Sven Dam Meinild med den voluminøse barytonsaxofon, der giver jordbund og krop. Kasper Tom styrer trommerne, og landsmanden Lukasz Borowicki håndterer elektrisk guitar.

Dabrowski er en fornem musiker med et bredspektret udtryksregister på sit horn. En stjerne i svøb, der vil føre trompetspillet videre i polsk jazz og ud af skyggen fra den nu aldrende Tomasz Stanko.

Noget af det særlige ved ham er hans evne til at spille sig naturligt og organisk ind i de sammenhænge, han indgår i.

Han har været en gevinst i flere danske orkestre og bigbands som Fiil Free, Maluba Orchestra og Fredrik Lundins stærke De Fem På Nye Eventyr.

Men med FREE4ARTS synes jeg, Dabrowski skaber unødige problemer for musikken, set som samlet udtryk.

Orkestret dyrker uberegneligt springende former og modgående taktarter for henholdsvis trommer og guitar, som ikke forekommer indlysende, men derimod synes at spænde ben for en mere naturlig musikalsk fremdrift.

Kompositionerne var som forhindringsbaner, hvor noget hele tiden kom i vejen, og hvor koncentrationen ofte lå på nodelæsning frem for frigjort kommunikation.

Personligt savner jeg desuden flere nuancer og luft i Kasper Toms trommespil.

Og Borowicki har i gruppen fået tildelt en ret usmidig rolle, der i flere tilfælde består af akkompagnement med enkelttoner lidt som en bas, hvilket efterlader guitaren med et uudnyttet potentiale af klanglige og rytmiske muligheder.

Igennem det hele formåede Tomasz Dabrowski alligevel at forholde sig legende til musikken med overlegen blæseteknik, på en gang poetisk melodiker, yogasmidig og eksplosionsklar.

Og også Meinild kunne træde i karakter med brøsigt barytonspil.

Hvilke muligheder der netop også er i gruppen, blev demonstreret i næstsidste komposition, hvor musikken slyngede sig smukt med Borowicki i fri solistisk rolle på guitaren med blæserne som klangligt melodisk kontrapunkt, og for en gangs skyld uden de komplekse trommers bastante tilstedeværelse.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce