Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Profilskifte. NyAveny på Frederiksberg har fungeret som åben scene for eksperimenterende forestillinger som 'Fools of the World Unite' tidligere på måneden. Men nu skal der morskabsteater på scenen.  Arkivfoto: Søren Meisner

Profilskifte. NyAveny på Frederiksberg har fungeret som åben scene for eksperimenterende forestillinger som 'Fools of the World Unite' tidligere på måneden. Men nu skal der morskabsteater på scenen. Arkivfoto: Søren Meisner

Scene

Millionstøtte bringer morskabsteater tilbage på Frederiksberg

NyAveny siger farvel til eksperimenterende teater for at få fingre i millionstøtte.

Scene

De seneste par år har teatret NyAveny lagt skrå brædder til skævt og eksperimenterende teater.

Men i fremtiden skal huset på Frederiksberg Allé lave anderledes bred underholdning, der kan trække publikum i mindst lige så store flokke, som da teatret hed Aveny-T og havde folk som Ole Bornedal og Jon Stephensen i spidsen – og med en profil, der måske snarere leder tankerne hen på Stig Lommers gamle Aveny Teatret.

LÆS OGSÅ »Vi kunne godt tænke os, at der kom nogen og lavede morskabsteater. Der mangler noget underholdning i branchen, som ikke er stand-up – god gammeldags morskab. Glad teater«, siger Per Vincentz, der driver cafeen Kellerdirk i samme bygning og vil forpagte stedet videre til teaterfolk, der byder ind med et koncept for bredt og underholdende teater. »En antikveret teaterform« Frederiksberg Kommune støtter også op om teaterprojektet med 3 millioner kroner om året. Kommunens politikere besluttede sidste år, at der skulle ske en »revitalisering af teatermiljøet på Frederiksberg Allé«. Og pengene er bundet op på et morskabsteater, forklarer kommunens afdelingschef for kultur og fritid, Jens Hall-Andersen. »Politisk har man valgt at sige, at der kunne være et rum til det, når man ser på det frederiksbergske teatermiljø. Man har besluttet, at profilen skal være morskabsteater i den brede definition«, siger han.

NyAveny har ellers fungeret som en åben scene for eksperimenterende teatergrupper, der ikke selv har haft et fast teater at spille på og mistede Kanonhallen som scene for et par år siden.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvem der kan og vil drive det nye teaterkoncept.

Farvel til de seriøse
Men den aftale er udløbet, og i weekenden holdt de sceneløse teaterfolk afskedsarrangement på teatret.

»Vi er igen slået tilbage til start, som da Kanonhallen lukkede. Når NyAveny ryger ind i kommerciel sammenhæng, mangler der en scene for et segment i dansk teater«, siger Jakob Schokking fra teatergruppen Holland House.

Sammen med foreningen Scenekunstnere Uden Scene arbejder Jakob Schokking nu på et forslag om en billig fabrikshal i Kødbyen i København som mulig åben scene.

Hvem kan og vil?
Spørger man teaterforskeren Alette Scavenius, understreger weekendens arrangement og NyAvenys kommende profil, at der mangler en scene i hovedstaden for vækstlaget i dansk teater – om end hun vil ikke klandre Frederiksberg Kommune for at støtte NyAvenys overgang til morskabsteater, fordi ansvaret for en åben scene efter hendes mening ligger hos Københavns Kommune og organisationen Københavns Teater.



»Men hvis jeg skal vælge mellem morskabsteater eller en åben scene til unge scenekunstnere, ved jeg godt, hvad der er vigtigst. Teatret, de vil lave, er en antikveret teaterform. De forsøgte på ABC Teatret, og det gik ikke, så jeg tror ikke, der er publikum til det. Men jeg kender selvfølgelig ikke repertoiret«, siger hun.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvem der kan og vil drive det nye teaterkoncept. I branchen har rygterne rullet om, at Per Pallesen var i spil som leder af et muligt morskabsteater på Frederiksberg.

Han bekræfter da også, at han sammen med de fire kolleger Sonja Oppenhagen, Lisbet Dahl, Preben Kristensen og Flemming Jensen var meget langt med fremtidsplaner for scenen på NyAveny, men at projektet faldt til jorden for et par uger siden.

For dyr husleje

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi havde engageret folk, teknikere og administrerende personer og fundet sponsorer. Men da vi sad i forhandlingerne, hang de endelige budgetter ikke sammen. Vi skulle op på en belægning på 90-95, og det er jo galimatias«, siger han.

Ifølge Per Pallesen skulle de fem teaterfolk betale for dyrt for at leje sig ind i huset. Per Vincentz fra Kellerdirk siger, at han ikke kender de bevæggrunde, Per Pallesen og hans kolleger har haft for at bakke ud. »Men det, vi ønsker herfra, er, at der kommer et velfungerende teater, og de har været nogle af dem, der gerne ville spille skuespil på teatret. Der ligger indtil videre ingen andre afklaringer, men vores ambition er, at det skal være teater, der kan fylde 400 pladser op«, siger Per Vincentz. Det er Bellevue Teatrets chef, Jes Kølpin, der ejer bygningen på Frederiksberg Allé, som Per Vincentz altså vil stå for i projektet, støttet af Frederiksberg Kommune.

Vores ambition er, at det skal være teater, der kan fylde 400 pladser op.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce