Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Revyglad. Da Casper Christensen brød igennem som stand-upper, havde han ikke meget til overs for revyhumoren. I dag er tonen en anden. Arkivfoto.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk komik er blevet revy-ficeret

De 'gamle' stand-uppere omfavner pludselig revyhumoren - en genre, de engang hadede. »Revy er skidefedt«, mener Casper Christensen.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pris- og komedieshowet 'Zulu Comedy Galla 2010' er vel undervejs, og Operaen ligger i latterkramper.

På scenen bliver revymanden Andreas Bo taget godt og grundigt bagfra af en viril kanin.

DOKUMENTATION Se nummeret her(eksternt link)

Kameraet panorerer over publikum og fanger en række af komikerfagets ypperste udøvere, blandt andre Frank Hvam, Lars Hjortshøj og Jan Gintberg. Alle storgrinende.

Og alle repræsentanter for første generation af dansk stand-up. Den, der i slutfirserne og starthalvfemserne, definerede sig selv som revykomikkens diametrale modsætning. Dens frækkere, yngre fætter.

»Stand-uppere som Casper Christensen og Lars Hjortshøj plejede at afsky revyhumor og figurkomik, som de opfattede som umoderne og bagudvendt. Men i dag er de blevet ældre og mavede, og nu står de selv og laver revy i et program som 'Live fra Bremen' på TV 2«, siger Hanne Bruun, der er lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet.

Casper C.: Revy er skidefedt
I en ikke særlig fjern fortid var det et utænkeligt scenarie, at stand-uppere en dag skulle sidde og klaske sig på lårene over revykomik. Sådan er det ikke længere. Dansk komik anno 2010 er blevet 'revy-ficeret', bekræfter flere eksperter og komikere over for politiken.dk. Heriblandt dansk stand-ups godfather, Casper Christensen.

»Da vi startede, kæmpede vi indædt mod revyen for at gøre opmærksom på os selv. Men på et tidspunkt bliver man bare træt af at være i opposition til noget af princip. Konkurrencen inden for dansk stand-up gør også, at mange komikere ønsker at udfordre sig selv, og så er én af mulighederne at tage noget sjovt tøj på og prøve kræfter med figurkomikken. Så er du pludselig skudt direkte ind i revyen, og det er skidefedt«, siger Casper Christensen.

Allerede i 1999 boltrede Christensen sig i sjove udklædninger som en fjerdedel af holdet i 'Casper og Mandrilaftalen' på DR 2.

»Men der er meget langt fra den måde, vi underholdt på i 'Mandrillen' sammenlignet med 'Live fra Bremen'. Dengang var vi anarkistiske, surrealistiske og dadaistiske, men i dag er vi meget tættere på Cirkusrevyen end på 'Mandrillen'. Forbilledet i 'Bremen' er primært 'Saturday Night Live', men også vaudevilleshowene fra helt gamle dage. Jo ældre vi bliver, desto mere indser vi hvor meget kvalitet, der var i fortidens komikere, som bl.a. Marx Brothers«, siger den 42-årige Casper Christensen.

Anders Matthesen og så alle de andre ...
Den klassiske stand-up er dog ikke forsvundet. Faktisk har der aldrig været så mange håbefulde danske standuppere, der især folder sig ud på TV 2 Zulus sendeflade.

Men kvaliteten er for ringe, mener blandt andre journalisten og forfatteren Hans Flemming Kragh, der i 2005 skrev bogen ’Lorteland’ om dansk humor.

»Det er helt utroligt så pointeløse, de er. I gamle dage havde de en svirpende pointe, men nu er det bare overfladisk skæg«, sagde han for nylig til Politiken.

LÆS ARTIKEL

Og tv-underholdningsekspert Hanne Bruun er enig:

»Stand-uppen har fået meget tv-tid på Zulu, som jagter de unge. Men det er en genre, hvor du skal være superdygtig for at være sjov. Ellers må du hellere ty til figurkomik. Dansk stand-up halter langt efter f.eks. Storbritannien, hvor komikerne ikke bare er sjove, men også skarpe, politisk interesserede og farlige. Det er faktisk kun Anders Matthesen, der når det niveau i Danmark. Og han er jo en skæg blanding, for ud over stand-uppen optræder han også med figurkomik, når han laver tv, film eller teater«, siger hun.

Henrik Palle, Politikens egen standupanmelder og medforfatter til bogen 'Dansk stand-up', fremhæver også Matthesen som en ener på den danske stand-up-scene.

»Dansk stand-up har haft sin heyday, og jeg vil mene, det kulminerede i 2008, da Anders Matthesen 'vendte tilbage' i sit seneste show. Problemet er, at det i flere år er blevet opfattet som meget prestigefuldt at være stand-upper, og det har fået en udbredelse i mediebilledet, det ikke kan bære. Så ballonen er punkteret, og i dag er stand-up bare et underholdningstilbud på linje med alt muligt andet«, siger han.

Casper Christensen er dog ikke enig i, at dansk stand-up er sendt til tælling.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg synes, niveauet er højere end nogen sinde før, men der er til gengæld også rigtig mange komikere. Og de er ikke lige gode allesammen. Problemet er, at for mange stand-uppere har den samme profil: Unge mænd mellem 20 og 30 år, der bor i en storby«, siger han.

Revyen er en hævdvunden genre
Et eksempel på, at revygenren er oppe i tiden er den kommende storfilm om revyhelten over dem alle, Dirch Passer, med Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen.

LÆS ARTIKEL

Føromtalte Anders Matthesen får også lov at spille Passer, når han og Jonatan Spang har premiere på 'Kjeld og Dirch' på Nørrebro Teater næste år.

LÆS ARTIKEL

»De bedste stand-uppere er jo i virkeligheden kunstnere, og som kunstner har man altid ambitioner om at forny sig, og derfor virker det vel naturligt at prøve livtag med en hævdvunden genre som revyen. Det så vi allerede sidste år, da flere stand-uppere fremførte klassiske revymonologer på Revymuseet. Og nogle opdager så, at de faktisk befinder sig bedre i revyen, f.eks. en komiker som Vicki Berlin«, siger Henrik Palle.

Andreas Bo: Gamle kasser er ikke relevante

Klikker man lidt rundt efter dansk komik på YouTube, er det svært at undgå sketchen 'Den lille Gumbas', som skuespilleren Rasmus Botoft, kendt fra DR's 'Rytteriet', opførte ved sidste års Zulu Comedy Galla. Et vaskeægte revynummer, som stadig er et kulthit på nettet.

Årets Comedy Galla-hit er uomtvisteligt det tidligere omtalte kaninkostume-nummer, fremført af Andreas Bo, der er vist cirka 200.000 gange på diverse YouTube-kanaler.

Andreas Bo har i det hele taget fået et folkeligt gennembrud i 2010, ikke mindst efter sine utallige velturnerede parodier på folk som Ole Thestrup, Kim Larsen og Johannes Møllehave i 'Live fra Bremen'.

LÆS ANMELDELSE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men Andreas Bo ser ikke sig selv som en revymand, der pludselig er kommet ind i varmen hos stand-upperne. Og så ser han 'revyficeringen' mere som et udtryk for et genreopbrud inden for dansk komik end en egentlig træthed over for stand-up-genren.

»Der produceres så meget komik på dansk tv for tiden, at de der gamle kasser ikke er relevante længere. Stand-upperne har siddet på tv-underholdningen i årevis, og på et tidspunkt begynder de at kede sig og bliver ligeglade med, hvad tingene kaldes. Bare det er sjovt nok. Personligt har jeg altid holdt mig fri af kasketter, selv om de fleste nok opfatter mig som revymand. Men jeg har sgu altid været for mærkelig til revybranchen«, siger Andreas Bo.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden