Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Boss. Morten Hesseldahl vil forsøge at gøre Det Kongelige Teater mere relevant for alle danskere, ikke kun for en smal skare.
Foto: Joachim Adrian

Boss. Morten Hesseldahl vil forsøge at gøre Det Kongelige Teater mere relevant for alle danskere, ikke kun for en smal skare.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teaterchef »ved ikke«, hvad han vil med Det Kongelige Teater endnu

Den nye teaterchef skal først og fremmest lære en masse om teater, siger han.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Morten Hesseldahl, DR's nuværende kulturdirektør, er udpeget som ny teaterchef på Det Kongelige Teater.

Teaterchefen er den øverste leder af teateret, som rummer ballet, opera og skuespil.

På spørgsmålet om, hvad han vil gøre af de store huse, som rummer landets nationalteater, svarer den lille, mørke mand med letvægtsbrillerne og det ternede jakkesæt kort og kontant: »Det ved jeg ikke«.

LÆS OGSÅ

Men, uddyber han, han er ikke i tvivl om, at han kan finde ud af at drive en så stor kulturinstitution som Det Kongelige Teater med sine mange ansatte, der i modsætning til ministerier og større ejendomsselskaber ikke marcherer i takt og retter ind for enhver pris.

»Jeg kommer ikke ridende ind med en færdig køreplan for Det Kongelige Teater, men jeg har nogle parametre, som jeg synes, vi skal lykkes på«, siger teaterchefen, som tiltræder sit job senest 1. juni.

De højeste ambitioner. Altid.

»Vi skal lykkes med at være et sted, der tager hånd om de højeste kunstneriske ambitioner. Når kunstnere vælger at arbejde her, så er det fordi, de helt personligt har et ønske om at levere scenekunst på allerhøjeste niveau, og de gider ikke komme på en arbejdsplads, som ikke tager de ambitioner alvorligt«, siger han.

Ud over at være i stand til at rumme medarbejderne, ser chefen det som sin fremmeste opgave at bringe Det Kongelige Teater ud til sine ejere, de danske borgere.

LÆS OGSÅ

»Det her sted er finansieret og ejet af den danske befolkning, og derfor skal det også føles som et levende og nærværende kulturtilbud for den danske befolkning«, siger han.

Han vil ikke bindes op på konkrete forslag, men fremhæver selv som retning, at der i dag er mere klassisk musik end nogensinde før i DR's Koncerthuset, selv om der over de seneste år også er kommet meget populærkultur ind i salen.

En retning han selv har været med til at lægge.

Et teater for alle
»Vi skal ikke enten være elitære eller folkelige. Vi skal være både og. Vi skal sørge for at komme med nogle tilbud, som også inviterer dem, der ikke er fortrolige med scenekunst, ind i butikken. Det vigtige er bare, at uanset hvad vi laver, så har det et højt ambitionsniveau«, siger han.

Selv har Hesseldahl ikke været den mest flittige gæst i Det Kongelige Teater over den sidste lange tid. »Jeg har haft travlt med koncerter ude i Koncerthuset«, siger han, men fremhæver Strauss' lille opera 'Ariadne På Naxos' som sin seneste store oplevelse i teateret.

»Jeg vil tilstå med det samme, at jeg ikke kommer med nogen stor scenekunstnerisk faglighed. Der skal jeg ind i en stejl læringskurve over det næste stykke tid«, siger Hesseldahl, der oprideligt har læst filosofi på universitetet og har været direktør for blandt andet avisen Information og forlagsredaktør på Gyldedal.

Det Kongelige Teater er det ypperligste
Personligt, siger han, er der ikke en af de tre kunstarter på Det Kongelige Teater, som står ham nærmest.

»De kan noget på hver deres måde og repræsenterer til sammen det ypperste, som mennesket kan med kroppen. Om det er synge, danse eller stå på scenen og få en helt særlig intensitet frem«, siger han.

Selv er han lige meget til både det brede og folkelige som musicalen 'Cabaret', der skal sættes op på Gamle Scene næste år, og til det helt smalle og dybt intellektuelle, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden