Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ambitiøst. Balletchef Nikolaj Hübbe præsenterer det mest ambitiøse og internationale program i mange år. Vi kan glæde os til en genopsætning af John Neumeiers  'Kameliadamen', som tog publikum med storm i 2012, og Hübbes eget bud på en nyfortolkning af 'Svanesøen'.
Foto: MIK ESKESTAD

Ambitiøst. Balletchef Nikolaj Hübbe præsenterer det mest ambitiøse og internationale program i mange år. Vi kan glæde os til en genopsætning af John Neumeiers 'Kameliadamen', som tog publikum med storm i 2012, og Hübbes eget bud på en nyfortolkning af 'Svanesøen'.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentar: Det Kgl. Teater savner en skarp profilering af samtidsstoffet

Det Kgl. Teater vil tale ind i samtiden og byder på tværfaglige samarbejder.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Både/og kalder den nye chef for Det Kongelige Teater, Morten Hesseldahl, sin strategi for fremtiden. Hele Danmarks teater skal både række tilbage til klassikerne, tale ind i samtiden og åbne den brede folkelige port, så endnu flere danskere får lyst til at besøge nationalscenen i fremtiden.

Den ambition ser ud til at blive godt forløst i skuespillets afdeling i den kommende sæson. Skuespilchef Emmet Feigenberg præsenterer et repertoire, som i højere grad end tidligere taler direkte ind i samtiden. Den nyskrevne danske dramatik står stærkt med nye stykker af Anna Bro og Nielsen. Begge på eksperimentalscenen Det Røde Rum, som dermed fortsætter med at forny og udfordre. Unge Bro (f. 1980) har i de seneste år vist sit talent for skarpe samtidsskildringer og vender tilbage til Det Kongelige Teater med 'Det mørke net', som handler om internettets skyggesider.

Nielsen er en gammel kending på stedet, hvor han i 2012 indledte en såkaldt pentalogi (fem stykker), som han kalder Mediets Teater. 'Markedet (er ikke noget sted)' er stykke nummer to i serien og vil tegne et portræt af en af samtidens store myter: de finansielle markeder.

LÆS OGSÅ

Det vidner om et velkomment fokus på en globaliseret virkelighed. Fra udlandet kommer den unge tyske instruktør Roger Vontobel (f. 1977), som iscenesætter Arthur Millers amerikanske nyklassiker 'Heksejagten' på Store Scene. Stykket afspejlede i sin tid mccarthyismens klapjagt på kommunister i 1950'ernes USA, men hos Vontobel kommer det til at handle om Edward Snowden, Pussy Riot og NSA's masseovervågning af os alle sammen.

Den lokale virkelighed er dog ikke glemt. Thure Lindhardt, som vendte tilbage til teatret sidste år efter længere tids fravær, får hovedrollen i Holbergs klassiske komedie 'Erasmus Montanus'. I klassikerafdelingen kan vi desuden se frem til Shakespeares 'Romeo og Julie', iscenesat af Elisa Kragerup, og Ibsens 'Hedda Gabler', som lægges i hænderne på kollegaen Rune David Grue. De to fortsætter dermed, fortjent, som husinstruktører. Sæsonens store folkelige satsning, musicalen 'Cabaret', tager Lars Kaalund sig dog af, med Cecilie Stenspil og Mikael Birkkjær i de bærende roller.

Svanesøen og Kameliadamen

Balletchef Nikolaj Hübbe præsenterer det mest ambitiøse og internationale program i mange år. Blandt andet med besøg fra internationale flagskibe som Hamburg Ballett og Pariseroperaens Ballet, og masser af ny ung koreografi. Vi kan glæde os til en genopsætning af John Neumeiers romantiske mesterværk 'Kameliadamen', som tog publikum med storm i 2012, og Hübbes eget bud på en nyfortolkning af 'Svanesøen' i samarbejde med en af Den Kongelige Ballets store svaner gennem tiden, Silja Schandorff.

De modige kan se frem til et nyt samarbejde mellem Ballettens lille kompagni-i-kompagniet, Corpus, og den danske scenekunstduo Signa, som indtager Gamle Scene med en teaterinstallation, der vistnok handler om en gammel pestgravplads under den ærværdige gamle bygning. Corpus skal desuden samarbejde med den talentfulde unge instruktør Therese Wilstedt, som debuterer i Det Røde Rum med en helt ny såkaldt devised forestilling om døden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Sådanne samarbejder på tværs af kunstarterne er et godt nyt tiltag. Men vi savner stadig en skarpere og mere central profilering af samtidsstoffet. Nogle vildere overordnede koncepter. Hvorfor ikke omdanne Lille Scene til et permanent emergency room for kunstneriske – gerne tværæstetiske – eksperimenter med emner som klimakrise og fremtidens Danmark? For eksempel. Eller lade den nyskrevne dramatik prøve kræfter med Store Scene i stedet for at forvise den til juniorscenen Det Røde Rum?

Ja, det er frækt og overraskende at overlade Store Scene til en udfordrende herre som Samuel Beckett og hans to enaktere 'Den som falder' og 'Krapps sidste bånd'. Men Beckett er død. Skuespilchef Emmet Feigenberg taler om outreach. Han vil række ud. Især til de unge, som skal lokkes i teatret med skæve arrangementer i teatrets foyer, hvor det faste ensemble vil kunne opleves på lidt slappere line end ellers. Men hvis han og Det Kongelige Teater for alvor vil række ud, må ledelsen selv vove sig lidt længere ud på den kunstneriske line.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden