Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spektakulær. Kasper Holten fik både tæsk og ros, da han skurede nationalklenodiet 'Maskarade' ren i 2006. Forestillingen får premiere i Carl Nielsen-året 2015.
Foto: Miklos Szabo

Spektakulær. Kasper Holten fik både tæsk og ros, da han skurede nationalklenodiet 'Maskarade' ren i 2006. Forestillingen får premiere i Carl Nielsen-året 2015.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentar: Det lover godt og stramt for den kommende operasæson

Det Kongelige markerer rund fødselsdag med dobbelt Carl Nielsen.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er man til vildt regiteater i operaen, er der flere interessante opsætninger på det program for den kommende sæson, afslørede Det Kongelige Teaters operachef, Sven Müller, ved et pressemøde i Skuespilhuset onsdag.

For en ting er, at disse års mest succesfulde og dynamiske instruktør på de internationale scener, nordmanden Stefan Herheim, igen kan opleves i Operaen med sin vellykkede og uhyggeligt klovnebefængte opsætning af Alban Bergs ’Lulu’, der i 2010 fik de danske anmeldere helt op at ringe med fem- og seksstjernede anmeldelser.

Dertil kommer, som nogle allerede har vidst et stykke tid, københavnerpremieren på Verdis mindre påagtede opera ’Siciliansk Vesper’, der ligeledes er lagt i hænderne på Herheim.

LÆS OGSÅ

London oplevede den på Covent Garden i efteråret som en Verdi-fejring i komponistens 200-år, der fik en engelsk kritiker til begejstret at tale om en »magisk transformeret andenklasses Verdi-opera«.

Selv uden operaens indbyggede ballet, der måtte aflyses på grund af uenigheder mellem Herheim og forestillingens koreograf, blev opsætningen en succes. Det bliver samme version som på Covent Garden, der om godt et år afrunder næste sæson i Operaen. Uden selvstændig ballet, men til gengæld med fysiske overgreb mod balletdansere under operaens kendte ouverture.

Nok så bemærkelsesværdig er imidlertid et ældre regiteaterkoryfæs tilbagevenden til København. Efter voldsomme succeser med Richard Strauss’ ’Elektra’ og Wagners ’Lohengrin’ i nullerne er Peter Konwitschny til efteråret tilbage med Sjostakovitjs barske ’Lady Macbeth fra Mtsensk’. Med Alexander Vedernikov som dirigent kan den russiske historie om utroskab og mord blive et højdepunkt.

Forgængelighed og død

Strauss ville være fyldt 150 år i år, og Den Kongelige Opera fejrer tyskeren med en sikker succes ved at tage en seks år gammel produktion af hans populære ’Rosenkavaleren’ op igen som sæsonåbning efter sommerferien. Med Ann Petersen som feltmarskalinden og Elisabeth Jansson som hendes elsker bliver det et genhør med de samme hovedkræfter som i 2008 – og et gensyn med instruktøren Marco Arturo Marellis nænsomme produktion, hvor feltmarskalindens erkendelse af forgængelighed og død udspiller sig under et stort knust spejl.

Samme Marelli er betroet iscenesættelsen af den første premiere i 2015, der præcis på dato kommer til at markere tiåret for åbningen af Operaen i januar 2005. Det drejer sig om en af repertoirets mest elskede titler overhovedet, ’Tryllefløjten’.

LÆS OGSÅ

Den skal spille penge hjem til den trængte nationalscene, som også fortsætter sit populære barokspor ved at lade Concerto Copenhagen spille til Francisco Negrins iscenesættelse af Händels ’Alcina’. En opsætning, vi anmeldte her i avisen fra Oslo i januar.

En særlig markering bliver en i det mindste delvis nyskabt Nielsen-satsning med begge danskerens operaer, når han til næste år ville være fyldt 150.

Den muntre ’Maskarade’ kommer op igen i Kasper Holtens renskuring fra 2006, mens den alvorlige ’Saul og David’ er lagt i hænderne på den britiske instruktør David Pountney og Nielsen-dirigenten Michael Schønwandt. Sammen med en urpremiere på en ny opera eller ’scenisk symfoni’ af smagsdommer Pelle Gudmundsen-Holmgreen lover det godt og stramt for den kommende kongelige operasæson.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden