Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR-foto
Foto: PR-foto

lort. Den prisbelønnede italienske monolog 'La Merda' med Silvia Gallerano er et af de udenlandske gæstespil, som kommer til København under CPH Stage.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Guide til årets CPH Stage: Dåselatter, krise og Shakespeare på kinesisk

125 nationale og internationale teatre og scenekunstgrupper optræder i år på CPH Stage.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Festivaler i festivalen

Moderfestivalen CPH Stage har i år ikke færre end fem mini-festivaler i festivalen på programmet.

En af dem er Det Frie Felts Festival, der udforsker nicher, mellemrum og genreovergange og snuser rundt i det boblende laboratorium, hvor frie grupper og kompagnier opfinder nye former for kunst på scenen.

Dansehallerne er centrum for udfoldelserne, der blandt andet tæller koreografiske kampe i ’My body is a barrel of gunpowder’ af koreografkollektivet two-women-machineshow, en absurd stemningsrapport fra verdens lykkeligste land af den garvede koreograf Annika B. Lewis, og sidst men ikke mindst en festival i festivalen i festivalen, nemlig en readingfestival for kinesisk dramatik med blandt andre nobelprismodtager i litteratur Gao Xingjian.

I en anden niche af den danske scenekunst finder man cirkus. Af den nye slags. Og den er der ikke meget stur, stur nummer over. Tværtimod er det hjemlige nycirkusmiljø fuldt af eksperimenter. Har du endnu ikke prøvet kræfter med genren, skal du forbi Republique under CPH Stage.

Her har Kompagni Flux samlet alle danske nycirkuskompagnier, som over to dage vil give smagsprøver på nye stykker og opføre fulde forestillinger, genopsætninger fra sæsonen såvel som flere nye.

Festivalen hedder Smag Dansk Nycirkus og foregår både på Republiques Lille Scene og på pladsen foran teatret. Hele menageriet bliver bakket op af Cirkusmuseets mobile udstilling, der giver et indblik i dansk nycirkus her og nu.

Der er ikke meget nyt over finanskrisen. Men et stort cirkus kunne man fristes til at kalde den. Sort/Hvid dykker i festivalen Follow The Money lige lukt ned i gabet på den økonomiske krise.

Hvad betyder den for samfundet, og hvilke alternativer er der til systemet, som vi kender det, spørger både danske og internationale kunstnere i økonomiske krisefortællinger og eksistentielle beretninger.

En af dem er den anmelderroste performance ’Tomorrow’s Parties’ af engelske Forced Entertainment, der »nonstop slynger alle deres fortabte fantasier om sex med superpotente aliens og skrækscenarier om den totale oversvømmelse ud i hovedet på os«, som Politikens teaterredaktør Monna Dithmer skrev i sin femhjertede anmeldelse.

Det Frie Felts Festival. 11.-16. jun. Dansehallerne, Kbh. V.

Smag Dansk Nycirkus. 13.-14. jun. Republique, Kbh. Ø.

Follow The Money. 19.-20. jun. Sort/Hvid, Kbh. K.

Gode gengangere

Nåede du heller ikke at se alle publikumsperlerne og alle de anmelderroste forestillinger? Fortvivl ikke. CPH Stage byder heldigvis på en række genopsætninger fra den sæson, som er lige ved at være forbi. En af dem er ’Boys don’t cry’.

LÆS MERE

»En mavepuster af de sjældne«, skrev Politikens teateranmelder Kristian Husted i sin anmeldelse af den nu Reumertnominerede forestilling om teenageren Brandon Teena, der lever et teenageliv som så mange andre med forelskelser og udskejelser.

Blot med den lille hemmelighed, at han er født som pige, men lever som mand. Indtil den dag, vennerne opdager de skjulte bryster og penisattrappen.

Opdagelsen får vidtrækkende konsekvenser for den unge mand i denne historie om køn og krop, der bygger på virkelige hændelser fra 1990’ernes USA. Forestillingen, der er skabt af Mungo Park og Eventministeriet, havde første gang premiere i marts.

Der er også en mand i centrum i den ætsende satiriske og dåselattermilde ‘Casper Christensen Komplekset’, hvor Lotte Andersen spiller skuespilleren Lotte Andersen og Benjamin Boe har rollen som skuespilleren Benjamin Boe, der gerne vil ind i varmen i Casper C.s produktionsselskab Douglas Entertainment.

LÆS ANMELDELSE

Skellet mellem fiktion og virkelighed er ophævet – ligesom man kender det fra sitcomen ‘Klovn’ – i forestillingen, som nærmest er en antropologisk jagt på sandheden om manden med det smørrede grin. For hvem er Casper Christensen egentlig?

Virkeligheden bliver også kyndigt behandlet i et depressionsdrama befolket med eventyrfigurer. Instruktøren Christian Lollike fik kastet stjerner i nakken, da ‘All my dreams come true’ og dens freakshow af en Disneybande betrådte de skrå brædder på Aarhus Teater og Caféteatret i efteråret.

LÆS ANMELDELSE

Fra en over to meter høj Bambi i brudekjole til en popcornsmidende, storsmilende dværg-Obama. Begge to og dem ind imellem var med til at gøre et deprimeret og desillusioneret par, spillet af Marie Louise Wille og Morten Burian, i stand til at drømme om mulighed for forandring i en finanskrisetid.

Velkommen til et Disneydrama, du aldrig har kendt magen til.

Boys don’t cry. 20. jun. kl. 20. Aveny-T, Frb.

Casper Christensen Komplekset. 20.-22. jun. Teater V, Valby.

All my dreams come true. 11.-17. jun. Aveny-T, Frb.

Velkommen til verden

Det skal ikke være dansk det hele. CPH Stage har masser af udenlandske gæstespil på programmet.

For eksempel den både kitschede og ekvilibristiske nordkoreanske musik- og danseforestilling ’En ny dag’, hvor ni dansere, musikere og skuespillere fra teatertruppen Kumsong Academy Young Artists slår sig løs. Stykket bygger på en traditionel, koreansk legende og giver et smugkig ind i en del af verden, der normalt er lukket for de fleste.

Lukket er der på ingen måde i den italienske dramatiker Cristian Ceresolis prisbelønnede monolog ’La Merda’, der fremføres af Silvia Gallerano.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I hvert fald ikke for ordstrømmen fra en næsten nøgen kvinde, der jagter spiseforstyrrede lår i kampen om at opnå berømmelse i det moderne Italien, hvor frihed og personlighed er samfundets bærme.

»Extraordinary, terrifying and hard to ignore«, skrev The Guardian om den engelske version ’The Shit’, da den blev opført i London. Den provokerende historie om, hvad det betyder at være kvinde i det moderne samfund, har trukket fulde sale verden over og præsenteres under CPH Stage af Husets Teater.

Hos det Barcelona-baserede kompagni La Veronal går turen også til Italien. Sienna nærmere bestemt. Men kun i et kort klip, før man befinder sig i København, Moskva eller Reykjavik. Det hele sat til skue på Skuespilhusets Store Scene.

Som titlen lægger op til, er ’Shortcuts’ små rejser ind i stykker af fuld længde, der tjener som indgangsbillet til truppens både mørke og humoristiske sprog. Både klassisk og moderne musik sætter lyd til en skæv forestilling, der reflekterer over nutidens samfund.

Mere klassisk går det for sig i Shakespearedramaet om Richard III. Og så alligevel ikke. For når National Theatre of China fra Beijing gæster Østre Gasværk Teater, får publikum en enestående mulighed for at opleve det historiske kongedrama – på kinesisk.

Den prisvindende instruktør Wang Xiaoying står bag noget af det ypperste inden for moderne asiatisk scenekunst. Skuespillere fra den kinesiske nationalscene får i forestillingen selskab af tre sangere fra Beijing Opera og en perkussionist på oprindelige kinesiske instrumenter.

En ny dag. 12.-13. jun. Betty Nansen Teatret, Frb.

La Merda. 13.-15. jun. Husets Teater, Kbh. V.

Shortcuts. 16.-18. jun. Det Kongelige Teater, Kbh. K.

Richard III. 13.-14. jun. Østre Gasværk Teater, Kbh. Ø.

Om bag scenetæppet

CPH Stage er andet end et overflødighedshorn af forestillinger. Debatter, åbne prøver og talks er også en del af festivalpakken. Blandt andet finder årets sidste Reumert Salon sted under festivalen.

Fem forskere og scenekunstnere, heriblandt den græske sceneinstruktør Alexandros Mistriotis og lektor i dans Christopher Engdahl, giver et indblik i den realitet, scenekunsten befinder sig i lige nu. Hvilke muligheder og udfordringer ligger der for eksempel i globalisering og digitalisering, spørger paneldeltagerne sig selv og hinanden.

Der bliver også snakket både på og uden for scenen, når Det Flydende Teater inviterer offentligheden til åben prøve på deres kommende forestilling ’Alting mødes – Naja Marie Aidt, Bæstet og Mig’, en iscenesættelse af den danske digters lyriske univers.

I forestillingen, der instrueres af Petrea Søe med musik af Kirstine Stubbe Teglkjær, kommer du med på en sejltur rundt i det perfekte liv. Indtil båden bliver kæntret af bæstet. I den efterfølgende paneldebat med kyndige fagfolk diskuteres det, hvordan fremtidens teater kan skabes uden for de traditionelle rum.

For hvad sker der egentlig, når kunst og kultur river sig løs fra teaterbygningerne?

På Teater Grob foregår teatret heller ikke inde i teaterbygningen. Og alligevel gør det. For dramaet er i radioen og kan høres i Grobs teatersal. Ni historier og skuespillere som Carsten Bjørnlund, Mette Horn og Nicolas Bro tager publikum med på en erindringsrejse til klasselokalet, omklædningsrummet og leverpostejmadderne med remoulade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til folkeskolen, den almægtige. På dagen finder en artist talk om, hvordan man lydligt fremkalder fælles minder om livet i folkeskolen, sted. Panelets sæder indtages af blandt andre dramatiker Anna Bro og instruktør Milad Alami, mens værtsrollen udfyldes af journalist Susanna Sommer fra P1.

Reumert Salon. 18. jun. Kl. 16. Republique, Kbh. Ø.

Åben prøve på ’Alting Mødes’ m. debat. 17. jun. kl. 17. Teatrene på Den Røde Plads, Kbh. N.

Radiodrama Event og Artist Talk. 18. jun. Teater Grob, Kbh. N.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden