Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skilt. Den mandlige halvdel af direktørmakkerparret på Betty Nansen Teatret stopper.
Foto: Rolf Konow/©Rolf Konow

Skilt. Den mandlige halvdel af direktørmakkerparret på Betty Nansen Teatret stopper.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Betty Nansens ene direktør stopper

Stefan Larsson siger op og efterlader Vibeke Windeløv alene tilbage på broen.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter blot halvt år i førersædet på Betty Nansen Teatret vil Stefan Larsson ikke være chef længere.

Den svenske instruktør, der siden 1. juli 2015 har udgjort et makkerpar med den tidligere filmproducent Vibeke Windeløv, har sagt op og forlader sin stilling med udgangen af september 2016, oplyser teatret i en pressemeddelelse.

Stefan Larsson ønsker ikke at lade sig interviewe af Politiken om den tidlige afgang. Han oplyser i pressemeddelelsen:

»Jeg er kommet til et punkt i mit liv, hvor jeg vil instruere og spille mere - og det har vist sig, at den aftalte orlov ikke har været tilstrækkelig til at dække de engagementer, jeg har i Stockholm og i det øvrige Europa«.

Stefan Larsson har den seneste tid haft orlov fra Betty Nansen for at medvirke som skuespiller i sin egen opsætning af 'Fanny og Alexander' på Dramaten i Stockholm. Samtidig instruerer han operaen 'Medea' på Den Kongelige Opera i Stockholm.

Der er for meget bud efter Stefan i forhold til at instruere og spille med i forestillinger. Det er jo kun godt for ham.

»Der er for meget bud efter Stefan i forhold til at instruere og spille med i forestillinger. Det er jo kun godt for ham, og derfor har han besluttet at stoppe«, siger Vibeke Vindeløv, der fremover vil stå alene i spidsen for teatret, til Politiken.

Som makkerpar har Larsson og Windeløv flyttet Betty Nansen i en mere eksperimenterende retning end før.

Men derved har de »fastholdt teatrets formål, nemlig at spille klassiske fortællinger på nye måder«, siger bestyrelsesformand for Betty Nansen, Mette Laursen, i pressemeddelelsen.

Dårlige anmeldelser

De konkrete eksperimenter er dog langt fra faldet i alle anmelderes smag det første halve år af direktørparrets virke.

Således gav Politikens anmelder, Monna Dithmer, henholdsvis to og et hjerte til forestillingerne 'Madame de Sade' og 'Prometheus.nu'. Sidstnævnte blev på grund af sygdom pillet af efter blot ganske få forestillinger, men Politikens anmelder nåede inden da at spørge med store typer: »Hvorfor har Betty Nansens direktørpar ikke grebet ind?«.

Berlingskes anmelder Jakob Steen Olesen uddelte en tilsvarende hård dom og antydede, at Vibeke Windeløv og Stefan Larsson slet og ret fejllæste det Betty Nansen, de havde overtaget ansvaret for.

Siden er opsætningen af Peter Asmussen og Thomas Bendixens 'Soli Dei Gloria' dog blevet mødt med betydeligt pænere anmelderord , som blev oversat til fire hjerter i Poltiken.

Vibeke Windeløv, jeres første halve år var måske en smule omtumlet. I fik meget dårlige anmeldelser af to forestillinger og måtte hurtigt tage den ene af på grund af sygdom. Har det været svært?

»Nej, det synes jeg ikke. Jeg er vant til at få dårlige anmeldelser, havde jeg nær sagt. Jeg er vant til, at det ikke bare er let. Stemningen på teatret har været fantastisk, og det kan godt være, at anmelderne ikke har været begejstrede, men det er der jo heldigvis andre, der har. Og anmelderne fratager jo ikke ikke publikum retten til at synes, at ’Madame de Sade’ faktisk var godt«, siger hun.

Flere anmeldere har stillet spørgsmål undervejs til, hvad I som makkerpar egentlig havde gang i. Der er blevet peget en del på jer?

»Men der må man sige, at nogle gange tager man nogle chancer. Det gjorde vi med Prometheus, og hele ideen med Edison Scenen er jo, at man kan det. Og det sker altså ikke, uden at det nogle gange går galt i anmeldernes øjne. Og at vi så løb ind i sygdom også, var noget helt andet, for da stykket var meget improviserende og eksperimenterende, kunne vi ikke bare sætte en anden mand på«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vibeke Windeløv betegner Stefan Larsson som »en rigtig god læremester«, siden de to allerede i efteråret 2014 begyndte dialogen om udviklingen af Betty Nansen.

»Men nu kommer der jo til at være andre, jeg fordeler de roller til, og jeg har jo hele tiden vidst, at jeg havde det overordnede ansvar på teatret, og det har jeg fortsat«, siger hun.

Du sagde til Politiken lige inden jul, at du – og jeg citerer – ikke vidste, om du ville kunne klare det uden ham, og at han havde været uundværlig. Hvorfor tror du nu, at du kan klare det uden ham?

»Jeg læste godt interviewet og undrede mig over, at jeg havde formuleret det på den måde. Det var jo to, tre timer, vi talte sammen. Men nej, jeg er ikke bekymret. Jeg har stået mere alene i mit liv, end jeg gør nu. Og jeg har jo tit stået helt alene i forbindelse med film, og det gør jeg slet, slet ikke her. Jeg har fundet ud af, hvor store sammenfald der er mellem min gamle verden og denne. Og så har jeg haft tid til at have kontakt til masser af teaterinstruktører, skuespillere og andre teaterdirektører«, siger Vibeke Windeløv.

Inden sin endelige afgang til efteråret vender Stefan Larsson i januar tilbage til Betty Nansen, hvor han står for en opsætning af skuespillet 'Medea' på Edison Scenen med skuespillerne Karen-Lise Mynster, Kenneth M. Christensen, Livia Millhagen, Elin Klinga og Thomas Bang i nogle af rollerne. Stykket får premiere 3. marts og spiller indtil 10. april 2016. Stykket bliver til i co-produktion med Dramaten i Stockholm, hvor Stefan Larsson siden sætter det op.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden