Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Digter. Det er almindelig kendt, at Shakespeares stykker i sin tid ofte blev opført med mænd på scenen i rollerne som kvinder. Nu får vi kvinder i mange af de mandlige roller.
Foto: LEFTERIS PITARAKIS/AP

Digter. Det er almindelig kendt, at Shakespeares stykker i sin tid ofte blev opført med mænd på scenen i rollerne som kvinder. Nu får vi kvinder i mange af de mandlige roller.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I London bliver Shakespeare kønskvoteret

Selv om der stort set ingen kvinder optræder i Shakespeares skuespil, vil ny skuespilchef indføre 50/50 kønsfordeling.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er kun 16 procent af karaktererne i Shakespeares berømte skuespil, som er kvinder. De har så til gengæld stort set ingen nævneværdige replikker.

Men det vil ikke bremse den nye kunstneriske leder for teatret Shakespeares Globe i London, der vil indføre en 50/50-kvoter på skuespillerne.

»Om nogen var Shakespeare en gender bender, så jeg tror kun, det vil kræve en mentalitetsændring«, siger Emma Rice til The Guardian.

Hun vil blandt andet omdøbe en del af rollerne fra mandenavne til kvindenavne.

'Cymbeline' bliver til 'Imogen'

Rice har netop offentliggjort planerne for sin første sæson på teatret, der vil begynde med opsætninger af den romantiske komedie 'En skærsommernatsdrøm' og skuespillet 'Cymbeline'. 'Cymbeline', der handler om kongen af England, bliver dog omdøbt og genopfundet som 'Imogen' (en kvindelig karakter i det oprindelige stykke).

Det er almindelig kendt, at Shakespeares stykker i sin tid ofte blev opført med mænd på scenen i rollerne som kvinder. Nu får vi altså kvinder i mange af de mandlige roller. At få 50/50 mænd og kvinder på scenen har været en prioritet for den nye leder.

»Nu har jeg fået roret for dette sted i et stykke tid, og jeg synes, det er ganske interessant at sige, at ja, det er et mål for mig: Hvordan kan vi få de kvindelige stemmer frem? Hvordan kan vi ændre formen? Mit sigte er at få en langt større andel kvinder på scenen, men det skal ikke ske ved forbud, og det kan ikke ske ved et trylleslag«, siger Emma Rice til The Guardian.

Senest har The Globe haft stor succes med opsætninger af 'Helligtrekongersaften' og 'Richard III' i udgaver, hvor der kun har været mænd på scenen. Emma Rice vil ikke afvise, at det kunne ske igen.

»Jeg ville aldrig på forhånd sige nej til noget, men jeg ville nok have adresseret og genoprettet balancen på forhånd«.

Det er ikke første gang, at teaterfolk i England forsøger at gøre noget ved den skæve kønsbalance i Shakespeares elskede skuespil. En kvindelig 'Hamlet' med Maxine Peake i hovedrollen spillede i Manchester i 2014 og teatret Donmar Warehouse har spillet all-female-udgaver af 'Julius Caesar' og 'Henry IV'.

Det er i øvrigt i år 400-året for Shakespeares død, hvilket bliver markeret over hele verdenen med forestillinger og bogudgivelser.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden