0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Thit Jensen er lige til at hylde og ikke til at holde ud

Det Flydende Teater får kvindesagsforkæmperen Thit Jensen til at vågne op til dåd som herlig stridslysten furie, men også som ensom, destruktiv skæbnegudinde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Midt i alt det grønne fremstår Thit Jensen i Ea Øster Bendtsens skikkelse som en debatlysten sort furie med høj cigarføring. og dystre undertoner (bag hende Malin Rømer Brolin-Tani, Marie Louise von Bülow, Christine Worre Kann og Sønen Bang Jensen).

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det kræver sin kvinde at være en valkyrie. Thit Jensen er sej og stridbar som ind i helvede, i livslang kamp for en god kvindesag. Spørgsmålet er bare, hvor god den kamp egentlig er for hende selv og for folk i hendes nærmeste omkreds?

Som det fremstår i ’Valkyriens kamp’, er det afgørende livsvalg, hun må tage stilling til, sagt med dramatiker Julie Petrine Glargaards ord: »Roser eller laurbær?« – kærlighed eller karriere? Handlekraften stråler ud af Ene Øster Bendtsens stædige skikkelse, så man ikke er i tvivl om, at det er den laurbærkransede forfatter- og debattørgerning, hun må gå efter, i kamp for kvinders rettigheder: »Jeg vil! Jeg vil!«.