0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forestilling om Tove Ditlevsen er mere ægteskabelig spanking end et portræt af en kunstner

Paprika Steen har sårbar styrke som Tove Ditlevsen i 'Toves værelse'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Petri
Foto: Thomas Petri

Nærkamp. Det ligner 'Hvem er bange for Virginia Woolf II', men Paprika Steens Tove er mere tryghedssøgende og blød i det over for Lars Brygmanns afmægtigt tromlende Victor.

Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Teateranmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er Tove, der fylder. Med en egen skrøbelig styrke. For en gangs skyld spiller Paprika Steen ikke Paprika, sådan som hun som celebrity-skuespiller ellers har ry for. Hun har droppet divafurien, den ukuelige djævelske skrapsak og det kontrollerede look for at give los for en anden fylde. Selvfølgelig kan Tove her lange satans rapkæftet og nedrigt ud og som garvet desperado vælte sig i et orgie af flasker, men hun flyder mere og mere ud i sin kvabsede underkjole og det indre kaos. Raver rundt i al sin kærlighedslængsel. På bare – sårbare – fødder.

Bare hamrende ærgerligt, at Tove Ditlevsen her er skrumpet så meget ind i rolleformatet, at det ikke er til at mærke hende som kunstner, selv om Jakob Weis tidligere har skrevet det fremragende forfatterportræt ’Bang og Betty’, også på Folketeatret. Godt nok står vi midt i et omfattende Tove-comeback med nyt fokus på hendes store litterære talent, så det kan synes berettiget at give et nyt bud på hendes mere private side, som gud og hvermand mener at kende.