Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Paul Sams er chefstrategen for  den amerikanske spiludvikler Blizzard Entertainment, der siden 2004 har haft succes med deres onlinespil 'World of Warcraft'. Et spil, der med sine 11 millioner betalende spillere indkasserer over 850 millioner kroner om måneden.
Foto: Magnus Pettersson

Paul Sams er chefstrategen for den amerikanske spiludvikler Blizzard Entertainment, der siden 2004 har haft succes med deres onlinespil 'World of Warcraft'. Et spil, der med sine 11 millioner betalende spillere indkasserer over 850 millioner kroner om måneden.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mød mr. Warcraft

I går blev ‘World of Warcraft’ anden store udvidelsespakke lanceret til endnu et rekordsalg. Politiken mødte den amerikanske chefstrateg bag spillet, Paul Sams, i Stockholm.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi er kun lige trådt ind i hotellets reception, da en svensk mand spørger, om han må tage et billede.

Ikke af nogen person, men derimod af en stor benet skelethjelm, som min svenske pr-mand holder under armen.

»Ja, det er hjelmen til ’The Lich King’«, siger han og smiler. »Også taxachaufføren genkendte den med det samme, for hans børn spiller det hele tiden«.

’The Lich King’ er skurken i den nye udvidelsespakke kaldet ’Wrath of the Lich King’ til verdens mest populære onlinespil, ‘World of Warcraft’ (WoW), så hjelmen følger os op til hotellets øverste etage, hvor Paul Sams venter. Med en amerikansk jobtitel som chief operating officer i Blizzard Entertainment er han manden, der siden spillets lancering i 2004 har lagt strategien for, hvordan spillet i dag får over 11 millioner spillere verden over til at betale i gennemsnit 15 dollar om måneden for at gå på onlineeventyr. En i mediebranchen unik forretningsmodel, der uofficielt indbringer Blizzard omkring 850 millioner kroner i fortjeneste – om måneden. Og hver måned kommer der i gennemsnit en kvart million nye spillere til.

»En del af vores succes skyldes, at vi havde en etableret franchise, inden vi gik online med spillet. Derfor var der en stor gruppe spillere, der kendte til ‘Warcraft’-universet, hvilket gjorde spillet nemmere at hoppe ind i«, siger Paul Sams.

»Derudover gør vi alt for, at WoW skal være let at lære, men svært at mestre. Det lyder simpelt, men det er grundstenen i alle Blizzards spil. Easy to learn, hard to master«, gentager han.

Gør det af passion Den designfilosofi har i al fald gjort, at spillet modsat mange andre onlinespil er gået fra niche til mainstream. For Paul Sams er det spillets største revolution i medieverdenen, at det netop har tiltrukket over 11 millioner spillere. »Vi har seriøst verdens bedste udviklingshold, for tricket er, at vi aldrig påtvinger dem, hvilke spil de skal arbejde på. Når vores udviklere får frie hænder, føler de samtidig et ejerskab til spillene. Det giver både dedikation og passion. Men det allervigtigste er, at vi aldrig hiver gulvtæppet væk under vores udviklere og udgiver spillene, før vi er helt færdige«, siger Paul Sams. »Det er svært at modstå presset fra både fans, aktionærer og ledelse, men i sidste ende giver det øget tillid og troværdighed, når alle kan se, at de spil, vi udgiver, er gennemarbejdede. Det, tror jeg i virkeligheden, er nøglen til vores succes«. Det lyder som en selvfølge, men da spilbranchen er præget af julesalg og benhårde deadlines, løber mange spiludviklere tør for tid og penge og må derfor ofte udgive spil, hvor der er klippet en hæl og hugget en tå. Blizzard har på perfektionistisk vis ry for at opgive selv store årelange spilsatsninger, hvis de ikke dømmes sjove nok, når det kommer til stykket, og udgivelsesdagen nærmer sig. Årets storsællert

Spillets første udvidelsespakke, ‘The Burning Crusade’, satte for et år siden salgsrekord med 2,4 millioner solgte eksemplarer inden for det første døgn og rundede 3,5 millioner efter en måned. Udgivelsen af denne anden udvidelse, ’Wrath of the Lich King’, slår med al sandsynlighed den rekord og cementerer ‘World of Warcraft’s position som det bedst sælgende pc-spil på verdensplan for tredje år i træk. Alene herhjemme holdt 150 spilbutikker midnatsåbent natten til torsdag for at sælge udvidelsespakken, hvilket er dansk rekord. Også spilbutikken HMV på Oxford Street i London satte publikumsrekord, da den ifølge BBC havde 2.000-2.500 kunder foran butikken omkring midnat. »Det var umuligt at planlægge, at vi sidste år ville have det hurtigst sælgende spil i verdenshistorien, og derfor brød mange af vores servere sammen. Men nu, når vi lancerer ‘Wrath of the Lich King’, har vi 11 millioner spillere mod 8,5 millioner for et år siden, så vi har lært af historien og er klar«, smiler Paul Sams og kigger beundrende på hjelmen. Under hele interviewet har den våget over os i sofaen til venstre for ham. »Men ikke hvis alle 11 millioner spillere kommer samtidig. Så har vi et problem«, erkender Paul Sams. Politiken var inviteret til Stockholm af Blizzard Entertainment.









Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden