Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Magnus Pettersson
Foto: Magnus Pettersson

Paul Sams er chefstrategen for den amerikanske spiludvikler Blizzard Entertainment, der siden 2004 har haft succes med deres onlinespil 'World of Warcraft'. Et spil, der med sine 11 millioner betalende spillere indkasserer over 850 millioner kroner om måneden.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mød mr. Warcraft

I går blev ‘World of Warcraft’ anden store udvidelsespakke lanceret til endnu et rekordsalg. Politiken mødte den amerikanske chefstrateg bag spillet, Paul Sams, i Stockholm.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ikke af nogen person, men derimod af en stor benet skelethjelm, som min svenske pr-mand holder under armen.

»Ja, det er hjelmen til ’The Lich King’«, siger han og smiler. »Også taxachaufføren genkendte den med det samme, for hans børn spiller det hele tiden«.

’The Lich King’ er skurken i den nye udvidelsespakke kaldet ’Wrath of the Lich King’ til verdens mest populære onlinespil, ‘World of Warcraft’ (WoW), så hjelmen følger os op til hotellets øverste etage, hvor Paul Sams venter. Med en amerikansk jobtitel som chief operating officer i Blizzard Entertainment er han manden, der siden spillets lancering i 2004 har lagt strategien for, hvordan spillet i dag får over 11 millioner spillere verden over til at betale i gennemsnit 15 dollar om måneden for at gå på onlineeventyr. En i mediebranchen unik forretningsmodel, der uofficielt indbringer Blizzard omkring 850 millioner kroner i fortjeneste – om måneden. Og hver måned kommer der i gennemsnit en kvart million nye spillere til.

»En del af vores succes skyldes, at vi havde en etableret franchise, inden vi gik online med spillet. Derfor var der en stor gruppe spillere, der kendte til ‘Warcraft’-universet, hvilket gjorde spillet nemmere at hoppe ind i«, siger Paul Sams.

»Derudover gør vi alt for, at WoW skal være let at lære, men svært at mestre. Det lyder simpelt, men det er grundstenen i alle Blizzards spil. Easy to learn, hard to master«, gentager han.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden