Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SMACK, siger det, når man klapper en af Jokerens hårdtpumpede håndlangere i spillet ‘Batman: Arkham Asylum’, der om noget superheltespil forstår at give følelsen af dominans og at rollespille en mere intellektuel superhelt. Illustration fra spillet

SMACK, siger det, når man klapper en af Jokerens hårdtpumpede håndlangere i spillet ‘Batman: Arkham Asylum’, der om noget superheltespil forstår at give følelsen af dominans og at rollespille en mere intellektuel superhelt. Illustration fra spillet

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kæmp mod Jokeren som fintunet Batman

Arkham Asylum er et sjældent helstøbt og intelligent superheltespil.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tegneseriehelte sat på spil er normalt en udkogt mellemvare.

Som lutter pengemaskiner lever spillene højt på crossbranding i milliondollarklassen, mens spillenes udviklere håber, at alle har glemt fortidens synder.

Det være sig spil som ‘Superman’, ‘Hulk’ og selv ‘Spider-Man’ med spildesign, der simplificerer heltenes latente dilemmaer, brogede persongalleri og psykologiske dybde til lutter bevidstløst knaptrykkeri på tid i kamp mod ligegyldige fjender.

Intelligent heltespil
Nok er spillet ‘Batman: Arkham Asylum’ også fyldt med samme ligegyldige fjender i hobetal, men trods det er det et af de mest intelligent designede heltespil til dato.

Hemmeligheden ligger i følelsen af magt. Sekundært i en historie, der fint bakser på egne flagermusevinger og en forståelse af hele flagermusemandens mytologi, virkemidler og yndlingsskurke som f.eks. Jokeren, Gækkeren og Poison Ivy.

LÆS ARTIKEL

‘Arkham Asylum’ udspiller sig på Gotham Citys sindssygehospital af samme navn, hvor Batman i ly af nattens bulderlyn og slagregn eskorterer sit ærkenemesis Jokeren til et liv i spændetrøje.

Jokeren er dog kun fanget i få minutter, da det hele viser sig at være et baghold på Batman. Jokeren kidnapper hospitalets leder, slipper alle fangerne løs og går så ellers i gang med at udvikle en større armé af superstærke håndlangere.

Luke Skywalker lægger stemme til
Nuvel, hverdagskost for superhelte, men spillet reddes fra trivialiteten af skildringen af Batmans egne indre dæmoner og særligt Jokeren, der med sublimt stemmeskuespil fra Mark Hamill (Luke Skywalker i ‘Star Wars’) fuldkommen stjæler billedet i sine scener.

Portrætteringen rammer en mellemting mellem Jack Nicholsons og Heath Ledgers tolkninger af rollen på film og leverer dermed en velfungerende modpol til den evigt stoiske Batman.

Jo flere gadgets jo flere taktikker
Batman selv er her skildret som en både intelligent og tilpas sårbar superhelt, der overlever i kraft af snuhed og gadgets såsom supersyn, bat-boomeranger og bat-reb. Alle tekniske livsnødvendigheder, da kugler er dødbringende, og direkte kamp skal undgås.

GUIDE

Gradvis introduceres man til arsenalet af bat-gadgets, der i alle tilfælde leverer en række nye muligheder for at udmanøvrere Jokerens armé. For jo flere gadgets, jo flere forskellige taktikker: Vil man snige sig helt tæt på fjenderne, gemme sig i mørke kroge eller springe spidsrod højt under loftbjælkerne, mens man stilfuldt pacificerer Jokerens kumpaner en efter en.

Fuld kontrol
Kontrollen over Batman er fintunet til perfektion.

Hvert eneste knaptryk giver en suveræn feedback og leverer en tilfredsstillelse, hvilket særligt har betydning, når man går i nævekamp i et enkelt medrivende kampsystem. Et system, der ved at zoome helt tæt på de afgørende knytnæveslag svælger i volden, men en finesse, der i denne kontekst understreger, at ‘Batman: Arkham Asylum’ er en lang maskuliniseret drengedrøm. Men ikke en drøm uden nuancer, da det f.eks. skildrer drabet på Batmans forældre i et fornemt iscenesat spilbart flashback.

Stereotypt kønsbillede

Kun få steder snubler spillet. Et er et stereotypt kønsbillede, hvor Jokerens mænd er lutter tykpandede bodybuildere, mens kvinderne er chikke smaltaljede brystbomber.

De større showdowns mod hovedfjenderne er paradoksale antiklimaks, og endelig mestrer Batman et røntgen-lignende ’bat-syn’, der giver et godt overblik, men fuldkommen spolerer spillets stemning. En skam, når sindssygehospitalet oser af elegant fortabthed. ‘Batman: Arkham Asylum’ spilmatiserer loyalt Batmans personlighed som univers og rammer samtidig en række centrale tematikker i maskulin nørdkultur: teknikkens triumf og den evigt ensomme superhelts iscenesættelse af den intellektuelle over den fysiske overlegenhed.





Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden