Samling. Fodboldkort storhitter igen i år, og ventes 2-3 gange højere end for 2 år siden.

Samling. Fodboldkort storhitter igen i år, og ventes 2-3 gange højere end for 2 år siden.

Spil

Bendtner og Messi byttes på livet løs i landets skolegårde

30 millioner fodboldkort forventes solgt under EM i fodbold.

Spil

Har du stjerner som Messi, Ronaldo eller Bendtner i din samlemappe, så har du enten købt dig til en succes eller er bare enormt god til at bytte, vinde og handle med dine kort.

For rundt om i landets skolegårde og institutioner er samlekort med fodboldspillere igen blusset op, og de glitrende kort flyver i øjeblikket over diskene i landets butikker - og det er både børn og voksne, som har genopdaget den gamle hobby med at kuratere en mappe med fodboldkort:

»Det er faktisk primært de voksne, der køber dem til børnene, og for første gang er det noget, der interesserer alle aldersgrupper. Mange voksne forstår ikke f.eks. Pokémon-kort, men fodboldkort hitter hos alle« siger Albin Kristensson, direktør for Bergsala Enigma, der distribuerer fodboldkort og -klistermærker til hele Skandinavien.

Salget er over fordoblet Han forventer at sælge op til fem millioner glinsende foliepakker med hver seks spillerkort indeni i løbet af EM i fodbold, og i Danmark er salget af kortene steget med en faktor 2-3 siden VM i fodbold for to år siden. Og til en pris på 15 kroner pr. pakke er det en omsætning på 75 millioner kroner alene i år.

»Jeg har ventet på den stigning længe, for fodboldkort er den største hobby blandt børn, fordi det er meget massemedialt: du får masser af kampe i tv, masse af dækning i aviser og på nettet. Det er nok sådan som med alle trends, at det går op og ned, men med den enorme massemediale opbakning fodbold har, så er der stor sandsynlighed for, at det bliver på et højt niveau« siger han.

LÆS ARTIKEL

Ifølge Albin Kristensson slår Danmark salgsrekord på fodboldkort i år, for til forskel for resten af verden, så sælger kort bedre end klistermærker, som til gengæld er mere populære i Syd-Europa, hvilket ifølge Albin Kristensson skyldes, at byttekort-traditionen er mere udbredt i Danmark, og der er flere, der er vant til at spille med samlekort som Magic og Pokémon.

Interessant nok ser han også, at børnene mest bytter med kortene og når de spiller, så bruger de kun tallene på kortene, men finder på egne spil. Fodboldkortene bliver spillet på vidt forskellige måder afhængig af hvilken skole eller institution, man besøger konstaterer Bergsala Enigma.

Hitter over hele Europa
Fodboldkortene er dog langt fra kun et dansk fænomen. Ifølge den italienske virksomhed Panini, der producerer kortene, er langt over 1 milliard kort og klistermærker lige nu er i omløb i 100 lande fordelt på fem kontinenter. Og samtidig er det langt fra kun børn, der køber kortene:

»Vi anslår, at 30 procent af samlerne er voksne. Fascinationen og glæden ved at samle på papirbilleder af fodboldspillerne og fuldende en samling er større end digitale motiver«, siger Arrigo Beltrami, administrerende direktør i Panini, da Politiken talte med ham under sidste VM i fodbold.

LÆS ARTIKEL

Men det er ikke kun fodboldkort, som skal sælge sport. Senest har DR, Team Danmark og Danmarks Idræts-Forbund udgivet en samlemappe og kort baseret på de danske OL-talenter til OL i London i juli i år og i Brasilien i 2016.

»Målet med samlekortene er blandt andet at nå ud til målgrupper, der ellers har været svære at nå med OL-budskabet - for eksempel børnene« siger Morten Schram Rodtwitt, olympisk konsulent hos Danmarks Idræts-Forbund.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kend OL-danskerne

I kortpakkerne er spredt 197 både kendte danske atleter som Michael Maze, Caroline Wozniacki, cykelrytteren Benjamin Justesen og sejlsport-deltageren Peter Lang, og alle atleter har fået talværdier fra 1-10 inden for taktik, teknik, udholdenhed og styrke, så man kan spille med kortene.

Alle tal er tildelt af Team Danmarks fysiologer, så det er dem Michael Maze skal klage til, når han på sit kort kun scorer 1 i styrke, men til gengæld 9 i teknik.

Der er trykt en million danske OL-samlekort, og ambitionen er, at danskerne og særligt børnene skal være på fornavne med de danske OL-atleter, når de betræder det olympiske stadion til juli i London.

Kortene bliver solgt i Dansk Supermarked - dvs. Brugsen og Bilka, boghandlere og legetøjsbutikker. Her koster en pakke med 5 OL-kort og en tatovering 15 kroner - samme pris som seks fodboldkort.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden