Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Brætspil. Hold en pause fra den digitale verden og spil et brætspil.
Foto: Tobias Selnæs Markussen (arkivfoto)

Brætspil. Hold en pause fra den digitale verden og spil et brætspil.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmelder: Her er 10 gode brætspil til ferien

Thomas Vigild har udvalgt nogle af de bedste spil, han har anmeldt i Politiken.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I en mere digitalt forbundet verden er brætspil et bud på en pause, hvor elektronikken lægges væk, og øjnene rettes mod hinanden i stedet for mod skærmene omkring os. Og netop brætspil byder på masser af muligheder, for både antallet og opfindsomheden er enorm i disse år.

LÆS ARTIKEL

Mange nye spil udvikler velkendte koncepter som quiz- og hukommelsesspil, og kvaliteten er høj – ikke alene i udformningen af brikker og bræt, men også selve spillereglerne og de sociale situationer, som spillene skaber.

Her har vi udvalgt 10 brætspil blandt de allerbedste inden for de seneste år. Børnespillene udmærker sig ved at være universer, som børnene selv kan sætte op, forklare videre til venner og veninder og bruge både som legetøj i en situation og som brætspil i den næste. Desuden er spillenes finish præget af kvalitet og robusthed, så de er lavet til børnehåndtering.

Familiespillene er her udvalgt, dels fordi de er forskellige fra gang til gang, dels fordi de rummer en elegance og lethed, men samtidig har en strategisk dybde i længden. De er selvfølgelig også baseret på held, hvilket udjævner odds mellem børnene og de voksne, men heldet er netop doseret, så det aldrig spolerer spillets balance.

Voksenspillene er alle moderne klassikere. De fordrer skarpe hjerner, mere deduktion, stærkere taktik og kræver mere tid, men de udfordrer også spillernes evner til at samarbejde, være diplomatisk og tænke flere skridt fremad.

Tre spiltendenser

På brætspilsmarkedet er der tre tendenser, der dominer dette efterår: minispil, brætspil med en digital dimension og samarbejdsspil.

Den første tendens viser sig ved, at flere brætspil koger deres spiltid ned til gerne 10-15 minutter i stedet for timelange forløb, som nogle strategispil kan vare. Nyere familiespil som ‘Love Letter’, ‘Imperium’ og ‘King of Tokyo’ er 3 solide eksempler på, at brætspil lettere kan passes ind i en proppet hverdag. Nok ryger noget af dybden, men spillene går ikke på kompromis med kvaliteten i de taktiske valg undervejs.

Den anden tendens er i sin vorden, men i brætspil som f.eks. ’Scotland Yard Master’ skal man skanne brættet med en iPad for at opsnuse forbryderen. I kommende spil som ‘X-com: The Board Game’ spiller alle sammen mod rumvæsener styret af en app på iPad, dvs. spillerne arbejder sammen på brættet mod den digitale intelligens, og på den vis vinder eller taber man kollektivt.

Tredje tendens er netop samarbejdsspil, hvor konkurrenceelementet ikke længere er spillerne imellem, men snarere den fælles kamp mod spillet. I nyere spil som ‘Woolfy’, ’Forbidden Desert’, ‘La Boca’, ’Hanabi’ og klassikeren ‘Pandemic’ oprindelig tilbage fra 2008 er det interessante dermed ikke blot spillets mål og valg, men også hvordan samarbejdet mellem spillerne fungerer, og hvordan de planlægger taktikken sammen mod spillet.

Thomas Vigild har i ti år testet brætspil for Politiken. Han er også juryformand for den danske kritikerbaserede brætspilspris Guldbrikken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden