Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Lokkende. De fristende tilkøb kan købes, næsten uden at spillerne opdager, at de bruger penge.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Computerspil lokker børn og unge til at bruge penge

Tilkøb i spil ligner pengespil, som er forbudt for mindreårige, siger ekspert.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Oplev spændingen ved at åbne guldpakkerne. Hver pakke består af en blanding af 12 stykker digitalt indhold (...) og inkluderer altid én sjælden genstand«.

Sådan lokkes børn og unge til at gøre deres computerspil sjovere, mens de sidder med spilkonsollen i hånden. I Fifa-fodboldspillet, som er verdens bedst sælgende computerspil til børn og unge, kan man for eksempel tilkøbe guld- og sølv- og bronzepakker i Fifa Ultimate Team ved blot få klik på computeren.

»Computerspillene er pengespil, bare skjult, og den slags er ellers forbudt for mindreårige«, siger ekspert i ludomani Henning Larsen fra Dansk MisbrugsBehandling i Aalborg.

Hvis forældrenes kreditkortoplysninger er kodet ind ved installeringen af spillet, skal spilleren hverken ulejlige sig med kreditoplysninger, godkendelse eller kodeord for at foretage tilkøb, såkaldt DownLoadable Content (DLC). Sådan er det for den 10-årige Anders Bandolowski i Dragør.

Han bruger daglig timer på at spille krigsspillet Call of Duty, der er det næstmest solgte spil i Europa, og har inden for små tre uger købt ekstra laserlys og landskaber for 325,50 kroner på sin fars kreditkort. Foruden de 400 kroner, som selve spillet har kostet. Anders skal selv betale og er fornuftig, mener hans far.

Computerspillene er pengespil, bare skjult, og den slags er ellers forbudt for mindreårige

»Men jeg kan godt se, at det kan løbe løbsk, hvis børnene har svært ved at styre det. Derfor er det vigtigt at have nogle klare aftaler med sine børn«, siger Valdemar Bandolowski.

Foruden de mange tilkøbsmuligheder i spillet lancerer Call of Duty en ny DLC-pakke hver tredje måned. Den koster 110 kroner, og den skal Anders også have. I ugevis inden hver lancering kører der reklamefilm på YouTube, hvilket sikrer en stor forhåndsinteresse.

Tilkøb i spil ligner Lotto

En af verdens største spilproducenter, EA Sports, forventes alene i år at omsætte for mere end 1 milliard dollars – 6,5 milliarder kroner – på DLC i spil som Fifa, Battlefield og Madden. Især det populære Fifa Ultimate Team er med til at sikre de tal, oplyser Lee West, chefredaktør for Gamereactor, der er Nordens største spilmagasin.

En stor del af tilkøbene består af ukendt indhold, digitale lykkeposer, kan man kalde det. Og det er især problematisk, mener spileksperterne.

»Når du kan købe en digital lykkepose, hvor du ikke kender indholdet, ligner det et pengespil rigtigt meget. Pengespil som Lotto er designet således, at du hele tiden håber på at vinde den store gevinst, og det er gift for hjernen«, siger Johan Eklund, som er psykolog med speciale i pengespil og computerspil ved Center for Ludomani.

Fifa udbyder for eksempel 10 lykkepakker for 150 kroner, og chancen for at vinde den store gevinst – for eksempel topspillere som Ronaldo og Messi – er ekstremt lille, da der kun er få af de eksklusive spillere i omløb. Købene er således baseret på rent held eller uheld.

»Det minder om lotteri og er designet til at give den samme spillelyst. Det er dog i bund og grund ikke anderledes end fysiske samlerkort, som eksempelvis Fifa Ultimate Team jo reelt er en digital udgave af. Disse har i årevis været en del af børns kultur«, siger Lee West.

Børn køber, uden de ved det

Forskellen er dog, at her behøver man ikke at tigge mor og far om penge. Det koster blot et par klik. Og det bliver kritiseret af Forbrugerrådet Tænk.

»Det er stærkt problematisk, hvis børn bare kan købe løs uden at ane, hvad de køber, og nærmest uden at opdage, at de køber«, siger seniorjurist Anette Høyrup.

Det er stærkt problematisk, hvis børn bare kan købe løs uden at ane, hvad de køber, og nærmest uden at opdage, at de køber

Trods det enorme omfang er problemstillingen ny for Forbrugerombudsmanden.

»Det er første gang, at jeg bliver præsenteret for den problemstilling, men det kan være, at vi kigger på det, hvis vi får klager eller henvendelser fra forbrugerne«, siger Katrine de Neergaard, souschef hos Forbrugerombudsmanden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stor opgave for forældre

En omfattende analyse fra januar sidste år viser, at det hører til sjældenhederne, at 5-13-årige børns køb i virtuelle verdener bygger på »velovervejede eller oplyste valg«.

Analysen, der er lavet for Forbrugerstyrelsen, gælder gratis spil og konkluderer også, at »betalingsstrukturerne er uigennemsigtige for både børn og voksne«, og at forældrene generelt er uvidende omkring børnenes spil og de køb, de foretager i spillene.

»Man skal virkelig være over det som forælder. Spiludbyderne vil gerne tjene penge, og så længe de ikke overtræder lovgivningen, hverken kan eller skal vi gøre noget«, siger kontorchef Signe Schmidt, Forbrugerstyrelsen.

Politiken har i flere dage forsøgt at få en kommentar fra EA Sports, som endnu ikke har meldt tilbage

I 2013 brugte danskerne 1,43 milliarder kroner på pc- og konsolspil, oplyser Multimedieforeningen (MUF). På globalt plan var omsætningen i april 2014 på 79 milliarder dollars svarende til 516 milliarder kroner.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden