0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kør med klatten

I 'Mercury' er der dækket op til glidning gennem sindrige labyrinter, der dog momentvis hæmmes af en mangel på overblik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ved at tilte hele banen skal man gelejde en flydende klat kviksølv gennem labyrinter et unikt og sjovt gådespil, der grænser til det geniale. Dog er sværhedsgraden høj og kræver noget nær zenagtig tålmodighed og ingen rysten på hånden.

Spilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Spilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Som kulørt kviksølvklat driver man ikke nødvendigvis gnidningsløst frem gennem tilværelsen. I det nye gådespil 'Mercury' til PSP er der dækket op til glidning gennem sindrige labyrinter, der dog momentvis hæmmes af en mangel på overblik.

Spillets idé er enkel og grænser til det geniale: Du styrer en lille blankskinnende kviksølvklat rundt på en række baner, men i stedet for at have direkte kontrol over klatten, rykker du i stedet rundt på den ved at tilte hele banen - ligesom i de klassiske labyrintspil i træ, hvor en metalkugle skal holdes væk fra hullerne.

Hver bane i 'Mercury' er en slags labyrint med gange, udløsere, gitre, låse og modstandere, der enten skal manipuleres eller undviges. Hvilket gøres ved at føre kviksølvsklatten rundt i labyrinterne uden at miste for meget af den. Der er nemlig altid afgrunde og andre farer, som enten deler din klat i flere eller slet og ret suger kviksølv fra dig.

Målet er at løse forskellige opgaver, så som at udløse en række kontakter, tænde for signallys eller lignende uden at miste for meget af klatten. Af og til skal man dele den med vilje, skifte farve via bestemte udløsere eller blande to farver til en tredje, og jo længere man kommer i 'Mercury', desto sværere bliver spillet at overskue og mestre.

Til tider kan det godt være frustrerende, for nogle af banerne er hårafrivende svære - især hvis man ikke er fortrolig med PSP'ens joystick. For det kræver en rolig hånd i kirurgklassen at styre kviksølvet sikkert rundt på banen, da det skøjter rundt som et spejlæg på en teflonpande.

Det betyder, at man tit ender med at forsøge sig frem i blinde i stedet for at regne banerne ud, hvilket bliver spillets største skønhedsplet. Men kan man acceptere den, få styr på tålmodigheden, nyde det eminente håndværk og det meget afhængighedsskabende gameplay, er 'Mercury' et anderledes, men hele tiden besnærende bekendtskab.



lordagsliv@pol.dk

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce